PÅ EN UTESERVERING

text & illustration DANIEL OLAUSSON
Nr 1/2010

– Så vad händer ikväll, några förslag?
Sa Belton och sjönk lite djupare ner i sätet.  Inga dåliga förslag är ni snälla, jag gillar inte dåliga förslag.     – Pokerkväll, nattklubb, hyra en film, föreslog  Ed, eller bara sitta kvar här och slappa till tonerna av Fred & Jon-duo.
Alm vaknade upp ur sina tankar. Nej, ingen poker. Jag sparar pengar till en vattenskoter.
– Vad sa du sa du? sa Ed.
Belton grymtade till.  En vattenskoter, va?  Så en pokerkväll skulle helt sinka de planerna menar du?
– Man måste tänka långsiktig om man ska spara.
– Ok, ingen poker, Alm sparar pengar till en vattenskoter…   sa Belton och svalde halva sin öl, innan han övervägde förslagen. Men jag håller med, ingen poker.  Jag är trött på att vinna hela tiden.  Vad mer hade vi? Nattklubb eller hyra en film. Hm, när Alme är med? Känns lite onödigt att utsätta sig för det...
– Stanna kvar här med andra ord, sa Ed. Varför inte? Ta det lugnt, klämma några öl. Snacka skit.
Belton funderade över det. Fred & Jon-duo, sa du. Har de blivit något husband? Var inte de här förrförra veckan?
– Ingen aning, det är du som är regelbunden krogkund, inom parantes alkoholiserad,” sa Ed.
Jag har för mig det. Har inte jag pratat med dem om det här? Har ett vagt minne av det.”
– Om vad?
– Om att de ska sluta att ta hit samma musikakter hela tiden... Men de är väl inte intresserade av vad deras kunder vill ha, helt enkelt. De kanske hellre vill forma sina kunder. Mata dem med Fred & Jons fesljumna covers bara för att de själva tycker att de är sådana trevliga killar.
– Vad är det för fel på Fred & John-duo?
– Det är inget större fel på Fred & Jon, de fyller sin funktion. Problemet är att de gör det hundra gånger om året på det här stället. Så nej, jag ställer inte upp på det här. Jag kan inte stödja det.
– Antar att samtliga mina förslag var dåliga med andra ord,  sa Ed.
– Nej, de var okej, sa Belton. Han stelnade till, och tittade på Alm. 
– Varför ska du spara till en vattenskoter, förrästen?
– Jag har alltid velat ha en.
– Där ser man. Nej... om man skulle gå hem.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0