ETIOPIENRESAN

text FRIDA GÅNEDAHL
Nr 1/2011

17:e december, Rolf skjutsade oss ner till tåget, men tåg blev de inte. Det ersattes av buss till Kristianstad på grund av snövädret.

Vi hoppade av Kristianstad, där var det ett tåg som vi hoppade på, men det visade sig att det gick tillbaks till Karlskrona. Senare överföll mamma konduktören, sa att vi skulle till Malmö där syster väntade på oss. Konduktören gjorde sitt bästa att hjälpa oss. Vi hoppade av i Bromölla där vi fick ring taxi, 435 spänn. Vi åkte tillbaks till Kristianstad, där stod ett tåg som var släckt. Klockan var mycket, vi borde ringa hotellet och säga till att vi kommer att bli sena. Sen kom tuffetåget, vid midnatt var vi framme i Malmö. Gick till hotellet i snövädret, det gick sakta, med våra väskor. När vi kom till hotellet låg Adela redan i sängen. Vi åkte taxi till tåget som skulle ta oss till flygplatsen och tåget var i tid.

I Köpenhamn var det var många kontroller innan vi hamnade på flyget. Det tog tid att flyga. Mellanlandade i Istanbul för att byta flyg till Etiopien. Vi var framme på flygplatsen i Addis Abeba-Etiopen vid tvåtiden på natten. Vi gick genom alla kontroller och hoppades att Worku skulle hämta oss, men så blev det inte. När klockan var 4-5 på morgonen frågade folk oss om vi skulle blir hämtade, ja men så blev de inte. Fick ringa ett hotell så vi fick någonstans att sova, hotellet hette Jupiter. Sen ringde vi till Zoma och undrade vart de tagit vägen. Sen sov vi gott. Efter att vi vaknat upp fick vi tag i dem. Checkade ut vid 12-tiden. Abu och Zoma hämtade oss, vi skulle till deras hus där vi delvis skulle bo under resan. Vi kom ner söndag den 19/12. Sen skulle vi resa runt med Abu, Keb och Worku. Med bil vi körde mot Lalibela men en slang gick sönder så vi fick åka till verkstad. Det blev en natt på hotell. Tur att det bara blev en natt på Blue hotel för stället hade väldigt låg standard.

Sju timmars väntan med bilfix, kex och vatten

31 december. Vi väntade på Keb och Worku som skulle fira det nya året med oss i Addis Abeba. Såklart var klockan runt halv 11 innan det vackra festlivet började för oss. Först var vi på Hilton, såg nyåret där. Adela tog oss in i en festlokal som var dyr, drack lite vin och cider. Åkte vidare till nästa ställe där de blev mycket lättklätt, vi tittade och det var ett väldigt konstigt ställe. Vi hann med ett sista ställe, normalt ställe med mat, dans och disco med mycket folk. Klockan var halv fyra innan vi var hemma i Addis.  Nyåret man inte glömmer fösta hand.

Vi åkte med Kasseye i bil med en annan familj till Awassa. Det är en fin stad, sov på ett hotell som heter Pinna. Stannade där två nätter innan vi bytte hotell med pool, där vi sov sista nätterna. Senare kom Keb och Worku, åkte till Workus barnhem. En intressant historia, de tar hand om 13 barn. Det var en upplevelse att träffa dem. Först blev jag ställd av hur de levde. De har mat och tak över huvudet i alla fall.  Adela spelade ett spel med barnen då strömmen gick.
Olika världar, på hotellet tjabbade vi om tre morgonrockar och om ljus på balkongen och om vatten i bastun. Det fanns en affär på hotellet som var ganska billig, jag köpte en stor boll som mamma undrade hur vi skulle få med oss hem till Sverige.

Om Workus bil. Slangen gick sönder, ljuset fungerade inte. Bilen fick kämpa för att köra på sådana vägar. Vi hamnade på en verkstad med bilen. En morgon startade vi 5-6 på morgonen sen gick bilen sönder igen. Massor av barn stannade och tittade på oss i bilen. Det blev en väntan i sju timmar med kex och vatten. Till slut fick vi byta bil.

Sist, men inte minst pratade vi om mina flätor som jag skulle göra den sista dagen den 8 december. Vi åkte till salongen vid 8-tiden, där mitt hår blev fixat. Jag satt länge med löshåret med lite mat i magen. Hon flätade fort och vi var klara vid halv 2, sen kom min mamma och syster hämta mig. Det hela kostade 150 birr. Sen åkte vi vidare till Workus syster och åt julmat innan det var dags att åka till flygplatsen. Massor av kontroller, det var komplicerat att ta med packningen vid gaten. Gick till slut bra, köpte lite vin med innan vi hoppade på flyget.