FOTOGRAFERING - VAD DET BETYDER FÖR MIG

text & foto JENNIE EK
Nr 1/2011

När jag tar en bild, står tiden still. Jag glömmer allt som runtomkring mig finns. Jag försvinner in i en annan värld, där bara här och nu viktigt är. Där finns inga jobbiga tankar och måsten, utan bara jag och min kompis Nikon.



Personligen är jag väldigt förtjust i närbilder. Det får gärna bli en bildserie, till exempel när en larv förflyttar sig eller en myras kamp att få hem något stort och tungt till stacken. En inblick i en insekts liv och värld.  Blommor ser vi ofta men stannar sällan upp och riktigt tittar, en närmare blick på några centimeters håll, gör att blomman förändras till något vackrare än vad man kan tro.

Det finns tillfällen som blir extra speciella. Jag tänker tillbaka på när jag var i Kenya. Jag skulle göra ett besök hos en Samburustam, i en liten by ute i bushen. Tänkte jag skulle vara försiktig med att använda min kamera, för att visa respekt och ödmjukhet inför att få besöka någons hem. Försökte också undvika att de skulle få en felaktig bild av en msungu (vit), som kommer med kameran i högst hugg.  
Hade en bild av fattigdom och tomhet i mina tankar men de strålade av liv och värme. Jag blev väldigt tagen av dessa människor. När jag väl kom fram till byn möttes jag av sång och dans, som ett välkomnande. Kvinnorna var klädda i färglada smycken och barnens ögon lyste av liv och nyfikenhet. Jag frågade försiktigt om jag fick ta några bilder och när barnen såg detta lyste de upp ännu mer. De kunde inte få nog av att se sig själva i kameran efter jag tagit några kort. De hoppade, lekte och spexade för de ville så gärna komma med på kort.



Har man knappt sett en tv, och lever ett liv med brist på el och rinnande vatten, så måste detta varit väldigt häftigt. När jag visade bilderna passade de även på att studera och känna lite nyfiket på mig. Det blev många små smutsiga händer som drog och rufsade i mitt hår men ack så kul och charmigt ändå. Jag fick en mängd fantastiska bilder i denna by. De gör det möjligt att drömma sig tillbaka och minnas, särskilt när vardagen känns alltför dryg.
Jag besökte även Lake Nakuru på min resa, en sjö i Kenyas inland. Den är känd för sina Rosa Flamingos. Även detta var en fantastisk upplevelse, med tusentals Rosa Flamingos som simmar och flyger. Det var en plats som var svår att åka ifrån.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0