HUMAN TEKNIK PÅ TP

text & foto ÅSE LENNERBORN
Nr 1/2011


Att se en omvärld och det som är vackert. Skapande kan vara lugna tankar bara av att sitta en stund och dricka kaffe och veta att hur det än är så finns jag. Att se världens rörelser, musik, ljud, att det finns livlighet och känna att omvärlden finns.På Träffpunkten skapas det på olika sätt!



Träffpunkten

HELENA


Vad skapar du?
Jag fotograferar.
Varför? Vad ger det dig?
För mig är det en terapiform. Jag blir lycklig av att fotografera. Det ger glädje. Jag glömmer mina problem och sådant som gör mig ledsen. Jag vill få folk att se det vackra i naturen. Att gå ut och fotografera får mig att känna att jag finns. Jag blir en del av livet.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag skulle vilja lära mig mer porträtt. Jag skulle vilja lära mig allt om fotografering. Olika tekniker som jag inte kan.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Böcker. Människor kan läsa om allt i böcker. Det finns ingen begränsning i bokens värld.

CLAES

Vad skapar du?
Korsord i form av bildkorsord.
Varför? Vad ger det dig?
Det ger mig intellektuell stimulans. Inte minst genom användandet av ordböcker och lexikon. Det innebär en uppmuntran för mig själv.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Införskaffande av flera korsordslexikon skulle kanske ge mig mera kunskapsstoff inför korsordskonstruktionerna.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Boktryckarkonsten. Den har betytt oerhört mycket för
spridandet av kunskaper.

ANN-CHARLOTTE

Vad skapar du?
Jag målar tavlor.
Varför? Vad ger det dig?
Jag får sinnesro av det och tycker det är roligt. Jag blir fascinerad av resultatet för jag visste inte att jag kunde skapa det. Jag har en kreativ sida som måste ut.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag skulle vilja lära mig fler tekniker att måla på. Jag vill kunna använda skapandet i yrkesrollen.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Kylskåpet. Det underlättar mathållningen.

HELÉNE

Vad skapar du?
Jag broderar. Jag har broderat tavlor till ungdomarna. Virkat grytlappar till TP. Sytt bak handdukar och virkat påskkycklingar till påskriset på TP.
Varför? Vad ger det dig?
Handarbete är en av mina fritidssysselsättningar. Det har alltid varit så. Ända sedan jag var ung.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag skulle vilja lära mig mer om inprovning av mina egna hemsydda kläder. Jag skulle vilja ha hjälp och tips med det.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Telefonen.

LOFFE

Vad skapar du?
Filmtittande. Filmkvällar på TP och biobesök på stadens biograf.
Varför? Vad ger det dig?
För att människor ska få ta del av intressanta historier och berättelser. Det är en social grej att gå på bio tillsammans och sedan få en diskussion om en films innehåll. Jag får en intressant historia på en överskådlig tid. Jag har ett intresse av historier och berättelser.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Att marknadsföra att vi går på bio och har filmkvällar på TP så att det skulle bli fler deltagare.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Bollen.

BRITT-MARIE


Vad skapar du?
Jag väver mattor på TP.
Varför? Vad ger det dig?
Det ger mig lugn. Jag slappnar av från tankar när jag koncentrerar mig på det jag skapar.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Det finns mycket mer man kan lära sig om vävning. Jag kan bara det enklaste sättet. Grunden av vävning. Jag är nöjd med det jag kan väva annars blir det för mycket för min del.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Datorn.

SOFIA

Vad skapar du?
Jag bakar, städar och stryker på TP.
Varför? Vad ger det dig?
Jag blir glad av det jag gör. Jag tycker om att vara bland människorna på TP. Jag tycker om att baka för att glädja TP s besökare med nybakade bullar.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag skulle vilja lära mig laga svensk mat.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?

Mat.

MORGAN

Vad skapar du?
Jag hjälper de på Presspunkten med datorerna. Jag ser till så att programmen är uppdaterade. Finns till hands som teknisk resurs för de som behöver det.
Varför? Vad ger det dig?
Jag är dataintresserad och gillar att jobba tillsammans med människor.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag vill lära mig mer om data It och om massmedia. Bygga vidare på det kontaktnät man får när man skriver om och för andra människor.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Datorn/It. Den bidrar till ett öppnare samhälle samtidigt
som den underlättar för människor att kommunicera
med varandra

MARTIN

Vad skapar du?
Smycken med olika tekniker. Kedjor, nylontråd, pärlor, olika sorters stenar. På TP.
Varför? Vad ger det dig?
Det får mig att känna lugn att skapa. När jag fokuserar på det jag gör med smycken så skapar det ett lugn för mig. Också för att kanske någon gång i framtiden ha det som en hobby jag kan tjäna pengar på.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag skulle vilja gå olika kurser för att lära mig mer om skapandet av smycken.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Datorn.

ÅSE

Vad skapar du?
Skriver i Presspunkten.
Varför? Vad ger det dig?
Det berikar mitt liv att skapa detta.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Skrivandet i Presspunkten känns bra som det är. Det finns inget jag vill utveckla i det.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Klockan.

KENNETH


Vad skapar du?
Musik.
Varför? Vad ger det dig?
Musiken är en behaglig värld att befinna sig i. Att spela musik tillsammans med andra människor är bland det bästa jag vet.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?
Jag skulle önska att jag hade mer tålamod och tid till att öva!
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Antibiotika.

TOMAS

Vad skapar du?
Förhoppningsvis god mat på Tp.
Varför? Vad ger det dig?
Sköter jag mitt jobb så får jag uppskattning.
På vilket sätt skulle du vilja utveckla ditt skapande?

Eftersom tillgången av köksutrustningen är begränsad så kan man inte köra med den variationen som man skulle vilja önska.
Vilken uppfinning tycker du har gjort mest gott för mänskligheten?
Jag har svårt att peka ut något enskilt. Däremot så väntar jag på någon uppfinning som skonar vår miljö.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0