LEDARE

text KENNETH SVENSSON  foto JOAKIM OTTOSSON
Nr 1/2011


VÄCKARKLOCKA & LUSTGAS



Yes, nu vet jag vad det är! Det är så det måste vara, jag har snöallergi. Jo, efter ett otal förbrukade hushållsrullar tycks kranen nu äntligen börjat sina i samma takt som dagsmejan gör sitt bästa för oss vintertvivlare. Inte för att solen i sig är någon uppfinning, men en gudomlighet likväl. Mänsklighetens framsteg och irrfärder i teknik och kreativitet tycks däremot aldrig sina. Från arla till särla, dagen lång, under-
lättas våra liv av diverse humana tekniker. T.ex. väckarklockan (dock inte så mysig), badrummets bekvämligheter, nykokt ägg från spisen, transport av mig själv på fyra hjul och motor, nybryggt kaffe på jobbet… och då har klockan
bara hunnit slå åtta.
Det är lätt att romantisera över svunna tider, det enkla och naturliga livet. Men det var då man också dog i barnsäng och spanska sjukan. Men hunger, smärta och köld, stora drivkrafter till hårt arbete och nytänkande, har gjort att jag på 2000-talet kan leva ett relativt behagligt fysiskt liv.
Jag, som man, får ju inte uppleva fenomenet att föda barn. Men jag lovar, jag hade krävt både dubbla doser ryggmärgsbedövning och lustgas.

Morgan och Jennie har anlänt till redaktionen,
vilket glädjer mig. Välkomna!   /Kenneth


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0