HUR MÅNGA ANVÄNDER INTERNET?

text FRIDA GÅNEDAHL
Nr 3/2011



Det är många som använder internet i Sverige, en hjälp att hitta saker och information med hjälp av datorn.
Internet betyder mycket för folket, det hjälper oss hitta och söka kontakt.
Det hjälper även oss som är handikappade människor. Det betyder mycket att ha internet hemma, om man klara av det och det gör de flesta av oss. Man hittar så mycket saker att göra, typ spela musik och mycket annat med. Vill man sitta i flera timmar och göra något mer, då finns Facebook som man fördriva tiden med, ett sätt att hålla kontakt med släkt och vänner.
Enligt den senaste undersökningen har 81% av alla svenska hushåll internetuppkoppling.




Jag ställde ett par frågor till några personer på Träffpunkten

Loffe
På vilket sätt använder du internet?
Kollar olika sport- sidor, söker fynd på blocket, kollar efter trevliga resor.
Hur skulle du påverkas utan internet?
Skulle leva ett helt underbart liv.

Joakim
På vilket sätt använder du internet?
Till allt inom media, sedan så använder jag internet till kommunikation .
Hur skulle du påverkas utan internet?
Jag skulle få abstinens, känna mig väldigt begränsad.

Annelie
På vilket sätt använder du internet?
Söker information, beställer saker. Använder Facebook
Hur skulle du påverkas utan internet?
Mycket, jag skulle bli tokig. Vet ej hur man ska klara sej utan internet, det är beroendeframkallade

Kenneth
På vilket sätt använder du internet?
Jag använder internet dagligen i arbetet, vilket har blivit
en självklarhet.
Hur skulle du påverkas utan internet?
Min fritid är än så länge befriad från internet, jag har redan tillräckligt med både dåliga och bra vanor, så jag klarar mig nog utan internet ett tag till.

Jennie
På vilket sätt använder du internet?
Det som man nuförtiden är tvungen att göra på nätet, allt från försäkringskassans tjänster till skola osv. Söka info om allt mellan himmel och jord t.ex. resor, sjukdomar osv.
Hur skulle du påverkas utan internet?
I Sverige idag skulle jag bli handikappad och hamna utanför systemet. I ett samhälle där internet inte har samma centrala och styrande roll däremot, skulle det nog också gå jättebra. Det skulle heller inte vara någon risk att drabbas av
benskörhet heller.

Mikk
På vilket sätt använder du internet?
Info och förströelse
Hur skulle du påverkas utan internet?
Inte nämnvärt.

Liljaa
På vilket sätt använder du internet?
Söka information, bilder, kolla mail, se på TV
Hur skulle du påverkas utan internet?
Visst är det bra att ha mycket lättillgänglighet men internet medför också en högre stress i samhället, då allt förväntas gå fortare. Utan internet skulle jag ha en mer stressfri vardag och ha en mer personligare kontakt med omvärlden. Som det var före internet och mobiltelefonernas inverkan.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0