SWEDEN ROCK FESTIVAL

text MIKAEL
foto DERFIAN flickr.com
Nr 3/2011

Detta är en hårdrocksfestival som håller på i fyra dagar och som nu ligger i Norje, vilket ligger utanför Sölvesborg. Men det var inte här det startade.


Festivalen startade den 6:e juni 1992 och då höll den till i Olofström, och då var det bara nio band som spelade. Efter några år så flyttade festivalen till Karlshamn, fram till 1998, därefter fick festivalen ett ställe i Norje, där den håller till än idag.

Sweden Rock har en hel del blandade artister. Allt ifrån gammal rock, såsom ZZ Top, Deep Purple, Scorpions och Europe, till olika former av metal som In Flames, Moonspell, Rhapsody Of Fire, Behemoth och Alestorm.
När festivalen kom igång så varade den bara i en dag, med nio band som inte var så stora, men året efter så var festivalen istället två dagar och flera band kunde komma och spela. Det fortsatte vara två dagar fram till 2002, men allt eftersom åren gick så blev det större och större band som kom och spelade.
Under år 2000 så var festivalen 3 dagar, men gick sedan tillbaka till 2 dagar året efter. Mellan 2003-2006 så var festivalen tre dagar och hade då presenterat några av de största rock- och metal-banden genom tiderna. Från och med 2007 så varar festivalen i fyra dagar, och har runt 120 olika band/artister som spelar.

Jag har själv varit på Sweden Rock Festival, 2008, året då band som In Flames, ZZ Top, Heaven & Hell, Motörhead och Volbeat uppträdde. Och vilken känsla det var. Jag har aldrig varit på en festival innan där man tältar, utan bara på ”dagsfestivaler” så att säga. Så detta var väldigt många nya intryck för mig, allt ifrån campingen, de stora folkmassorna till de alla spelningar. Det var väldigt stort för en kille på 22 som inte hade testat något liknande tidigare. Jag kom dock in i det snabbt, jag hade erfarna vänner med mig som visste hur allt gick till.
Och om jag ska vara ärlig så tror jag Sweden Rock är stället där det dricks mest öl på minst tid i hela Sverige, det är helt sjukt. Vart man än vänder sig så ser man öl, tält och folk i sina brassestolar som njuter, skrattar och lyssnar på rockmusik. Jag kände att jag passade in, iallafall till musiksmaken. Och man hittar alltid någon av alla 33000 personer som man kan ha riktigt trevligt med, som kanske har samma musiksmak eller vad som helst. Festivalen är nog en av få där det inte är så mycket bråk, vilket är bra. Det kan ju vara för att det är folk med samma musiksmak som hittar dit, så alla har ju något gemensamt.

Jag var på Sweden Rock i sammanlagt sex dagar, så innan själva festivalen öppnade så var man ju på campingen och hittade trevliga människor. Vädret det året var väldigt skiftande, allt ifrån strålande sol till ösregn. Men även om det regnade så var folk lika glada iallafall, vilket jag gillar.
Maten är också väldigt underskattad på festival, det är inte överallt man kan köpa sig en 600 g (!) hamburgare liksom, men det går på denna festival. Sen har de ju en massa stånd med kläder, skivor, skor och accessoarer. Jag skulle vilja säga att Sweden Rock har allt en festival ska ha. Jag trivdes väldigt bra där och kommer åka dit fler gånger.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0