When you wish upon a star your dreams come true

text TOBIAS HENRICSSON 
foto MARIA DAHLIN/TV4NYHETERNA MALMÖ
Nr 3/2011


Alla vill följa sin dröm, men går drömmen alltid att uppnå? I mitt fall lönade sig hårt jobb och en fantastisk stöttning från personer i min närhet. Det ledde mig till min dröm, och till och med längre än så.



Drömmar är något vi alltid har med oss. Kanske vill man bli berömd, kanske nå en hög tjänst eller bara få jobba med det man verkligen älskar. Jag levde min dröm när jag jobbade som skribent och layoutare på Presspunkten, och jag ville fortsätta på den inslagna banan. Men allt går inte som man tänkt sig. Efter en missad utbildning i Skurup med inriktning på journalistik gick jag arbetslös och sysslolös hela dagarna. Jag provade att starta eget. Det funkade inte något vidare, utan lämnade mig mest med skulder och uteblivna inkomster.
Jag sökte alla jobb jag kunde hitta; McDonald’s, tidningsutdelare, allt. Självförtroendet sjönk för varje nej jag fick. Jag började fundera på vad som var fel med mig – varför fick jag inget jobb? Drömmen att jobba som journalist fanns där hela tiden, men den hamnade mer och mer i bakgrunden för varje negativt svar jag fick. Till slut gick jag hemma, nära nog apatisk och utan att söka fler jobb. Jag fick ju ändå bara nej.

Det som gav mig chansen var en annons som min blivande fru sett. TV4 sökte videoreportrar. Jag hade tidigare jobbar med tidningar och radio, så TV var ett naturligt steg. Men någon erfarenhet av mediet hade jag ju inte. Efter lite övertalning skickade jag in en ansökan, övertygad om att jag skulle få ett nej om de ens svarade. Veckorna gick, och jag hörde inget från dem. Missmodet slog till igen. Efter enträgen uppmuntran hemifrån ringde jag chefen och frågade hur processen gick. Döm om min förvåning när jag hörde att inget var klart, men att jag helt klart var med i matchen.

Nu gjorde jag något som förmodligen kan ha gett mig jobbet: Jag filmade ett antal scener med en vanlig videokamera och skapade fiktiva nyheter i samma stil som de vi skulle jobba med. Jag skickade in det för att visa att jag behärskade en kamera och att jag kunde redigeringsprogrammen som användes.
Det gav mig till sist jobbet. Nu är jag journalist på TV, med ansvar för dagliga uppdateringar av text och bild till lokaltågen och TV-skärmar i de flesta butiker runt om i Sverige, så kallad RTV (Retail Television). Jag har också ansvarat för researchen i en uppmärksammad granskning av Skånetrafiken
i våras. Jag lever min dröm, och allt det tack vare stöd
hemifrån och att jag gjorde mer än vad som egentligen
krävdes för tjänsten.

Jag lyckades få mitt drömjobb, och det kan du också!
Med rätt stöd från din närhet och envishet kan
man nå hur långt som helst. Till exempel till
TV4Nyheterna Malmö som journalist…


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0