ATT FLYTA MED

text LEIF KÄLLBERG
Nr 5/2011

Att jämt flyta med och hålla masken är också en livsstil. Jag lärde mig det i samband med det tragiska mordet på USA’s president John Fitzgerald Kennedy.


Som ung grabb som jag ju var, den dagen år 1962 då dådet begicks av Lee Harvey Oswald, trodde man ju att en amerikansk president var osårbar. Tänka sig att det i stort sett är femtio år sedan händelsen ägde rum inför en chockad värld. TV var ju ett ganska färskt medium, men filmade ju brottet, så det blev ju dubbelt upprörande. Polisen hittade ganska snabbt förövaren som låg och tryckte med ett höghastighetsgevär i en byggnad utefter kortegevägen. Även om händelsen var oerhört upprörande fick man lära sig att vara passiv och bara se på.

Överhuvudtaget är man som civil och vanlig medborgare i de flesta sammanhang en passiv åskådare. I helgen har jag sett fotboll på TV, både svensk och italiensk samt brittisk och blivit lika upprörd när det går ojust till. Domaren är ju ibland klenare än vad genomsnittet för domarkåren är.
Dock bör man i stort sett vara nöjd med deras insatser. Ibland är straffsparken tveksam liksom den någon gång skulle utdömas. Men jag tycker att det är förvånande att domarnas insatser med bisittarna med offsideflaggan är så pass hållbara. Matcherna genomförs ju nämligen i ett flygande fläng. Här på tidningen går också allt sin gilla gång mellan artiklarna och man flyter med den livsstil som råder här.

Det börjar också bli en mer märkbar kyla från och med idag. Det har ju varit sommarvärme tills långt fram på hösten. Så småningom kommer nog vinterkylan, men man vet aldrig om den väntar till December eller Januari eller inställer sig redan i November. Snön är så här pass långt söderut som i Karlskrona ojämnt fördelad mellan åren. Vissa år kan det vara gott om varan, men ibland kan vintrarna vara nog så snöfattiga.
Artikeln skulle ju handla om att flyta med vilket den hittills har gjort. Jag kommer att flyta med den här veckan med att jag vaknar omkring klockan halv sex, lägger mig på andra sidan och halvsover vidare till halv åtta.
Sedan slår jag på TV:n och ser på morgonprogrammet med nyheter. Det flyter fortfarande jämt med. Sedan ska man göra toalettbestyren och ta medicin för att vara i form. Klockan tjugo över nio går bussen till stan som jag brukar ta för att komma fram till arbetsplatsen tio minuter före tio, och klockan tio börjar jobbet.

Sedan ska jag ha uppslag till tidningsartiklar, och det kan vara ganska knepigt. Jag får väl hoppas på
läsarnas överseende om jag inte alltid är i smaken. Det blir i alla fall någonting att läsa på vissa utvalda platser. Just idag har lönnen framför mitt fönster antagit ett sprakande fyrverkeri av gula och röda färger. Idag blir lunchen kaffe med bulle till omväxling mot kycklingsallad var och varannan vecka. Den kostar femtio kronor så man kan hålla igen ibland. På Onsdag lagar kollektivet självt sin mat. Den kostar trettiofem kronor och jag brukar flyta med genom att äta den. Mitt arbetspass är mellan tio och klockan fjorton Måndagar och Onsdagar och sedan flyter jag med hemma med något annat. Jag har en bra utsikt från fjärde våningen så det finns alltid något att titta på. På TV kan man också nuförtiden i stort sett alltid hitta något att fördriva tiden med.

Vad jag däremot inte alls vill flyta med är hans majestät konungens utdelning av en medalj till kung Abdullah av Saudiarabien utan att han samtidigt protesterat mot den grymma politik som förs i det landet. Samtidigt har jag inte lust att acceptera den överdos av medicin som en läkare står åtalad för att ha givit till en ung flicka som dog. Man måste säga ifrån ibland, liksom i fallet Michael Jackson den stora Hollywoodstjärnan som också dog i samband med en överdos medicin. Vad jag inte heller vill flyta med är klagomålen på KDS-ledaren Göran Hägglund som nog gör ett gott arbete, och inte kan ersättas så lätt. Tills i eftermiddag när jag kommer hem har jag alla gånger fått en stor och glättig reklambibba med posten. Det blir en stunds läsning med andra ord, och redan igår fick jag en liten försmak då CityGross och en annan reklamlapp delades ut av ett separat bud.

Den sista fotbollsmatchen för söndagskvällen på TV:n somnade jag dock ifrån. Den gick mellan Juventus och Milan, Italien. Jag fick emellertid höra på morgonnyheterna att Zlatan Ibrahimovitj varit blek och att Juventus hade vunnit.
I samband med hemkomsten efter skrivpasset ska jag nog se polisjakten i England eller USA på kriminella på TV. Tänk att brottsutövarna aldrig kan lära sig att det inte går att stjäla bilar eller åka utan körkort.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0