FLYGHISTORIA

text LEIF KÄLLBERG
Nr 4/2011

Man brukar normalt sett inte tala om pionjärer från 800-talet och pionjärer från 1900-talet i samma ämne. Men denna artikel är mer tänkt som en kortfattad ingång som vars syfte är att öka intresset för flyget överhuvud-taget. Den vänder sig med andra ord till de flygovana.



År 875 ägde den första något så när kontrollerade flygningen rum. Från ett murkrön i Andalusien seglade Ibn Firnas. Bröderna Montgolfier flög med en luftballong år 1783. Under hela 1800-talet var luftballonger det man experimenterade med när det gällde flygning. Brasilianaren Alberto Santos-Dumont kombinerade en vätgasballong med propellerdrift och en förbränningsmotor. Han kunde ju då bestämma resmål, ett avsevärt framsteg. Den 19 oktober år 1901 vann han de la Meurthie-priset över Paris i luftskepp nr 6. Det företag som skulle komma att dominera markanden var dock tyska Zeppelin GmbH. Man flög framgångsrikt fram till och med år den 6 juni 1937 då en fasansfull brand uppstod i luftskeppet Hindenburg i Lake Hurst New Jersey då 37 människor omkom.

Den första flygningen med ett motordrivet flygplan ägde rum år 1903 genom bröderna Wright. Det höll sig i luften 37 meter. Vid samma tid höll tysken Otto Lillienthal på med glidflygningar. Det vill säga han gled i luften utan motor i ett specialdesignad glidflygplan för att minska luftmotståndet. Men fram till det första världskriget hade klaffarna uppfunnits och då var det lättare att flyga. Klaffarna vinklas ju uppåt och flygplanet utsätts för en kraft genom propellern eller jetstrålen. Luftströmmen över klaffarna drar då uppåt och planet följer med och flyger med stor kraft. Fram till och med det första världskriget hade också rodren uppfunnits så man kunde bedriva luftfart under kriget. I synnerhet var luftspaningen gångbar.

Efter det första världskriget insåg man flygplanens kraftfullhet och i det andra var dom fantastiskt viktiga. Efter det andra världskriget har ju flyget blivit ett oumbärligt dagligt hjälpmedel om inte annat så för postens del. Utvecklandet av jetmotorer har varit en given succé ända sedan 1950-talets början. Utvecklandet av radar och radiokommunikation gjorde navigeringen mycket säkrare. Airbus och Boeing tillverkar de riktigt stora flygplanen för passagerardrift. Mindre flygplan tillverkas främst av Bombardier och Embraer.
Man kan dock inte sticka under stol med att en stor del av världens flyg är ämnat för militära medel.
Man delar då upp planen efter följande typer, attack, jakt, spanings och torpedflygplan. Attackflygplan är främst avsedda för understöd av markbaserade trupper. Jaktflygplan är i första hand avsedda att förstöra fiendens jaktflygplan och flygplan. Spaningsflygplan eller så kallade spionplan är avsedda att samla information om exempelvis fiendens förflyttningar och uppbyggnad av sin krigsmakt.
Flygledning sker från marken där AFC är en vanlig metod. Dvs. att planet när det lyfter lämnar in ett flygdestinationsönskemål och sedan dirigeras från marken.
Läsaren frågar sig säkert, betydde glidflygplanen ledda av Otto Lillienthal och bröderna Wright någonting för flygets nutida roll?  Svaret blir att i en hängglidare manövrerar man sig med tyngdpunkten, medan man för kursändringar använder roder i ett vanligt segelflygplan.

I Tyskland efter det första världskriget måste man för sitt deltagande i kriget nöja sig med att utveckla segelflygplan. Nuförtiden har de givetvis en helt vanlig frihet, men segelflygningens finesser har också gjord den populär så man flyger för sitt höga nöjes skull. I Sverige är den så kallade ’Termikflygningen’ populär. Den innebär rent teoretiskt att man skulle kunna starta nu i en gynnsam väderbubbla och segla 500 kilometer för att sedan byta bubbla. Även om det rent praktiskt
handlar om betydligt kortare flygturer än så. Flygaren rider alltså på resulterande luftströmmar inom blåsan när den stiger och kommer snett uppåt framåt mot bubblans högsta höjd. I USA har flyghöjder på uppemot 13000 meter nåtts. På den höjden behöver piloten syrgas, så man kan inte anstränga systemet fullt ut.
För att närmare beskriva flyghistorien måste man gå till flygplanstillverkare och flygplats. Er närmaste flygplats med de internationella planen bör därför bli er närmaste
åskådningsplats.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0