BLOD, SVETT & TÅRAR

text MARIA SVENSSON
foto MARIE SVENSSON
Nr 2/2012

I förra numret av Presspunkten kunde man läsa om Marie som leder ett friskvårdsprojekt. Jag har fått den förmånen att delta i det.


Jag har tränat med Marie i några veckor nu och kan man få den hjälp som hon erbjuder tycker jag att man definitivt ska ta den. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara att ta det där tunga höga steget över tröskeln och faktiskt gå till ett gym. Hon finns där bredvid som en stöttepelare, känner man att det är för tufft kan man sätta sig en liten stund och prata, det är absolut ingen stress med att man måste med en gång. Jag vet att det är värt att gå emot sin ångest, när endorfinerna kickar igång så piggnar man till och man känner sig bättre. Hur tufft det än är så vinner man på det i slutändan, kroppen stärks och man kan då mycket lättare stå emot ångesten.

Något man inte får glömma bort är att de andra som tränar gör det för sin skull och bryr sig inte om att titta på dig. Det försöker jag alltid ha i bakhuvudet när det känns jobbigt att vara på gymmet.

Jag har även en smärtproblematik som gör att jag blir väldigt stel främst i rygg och nacke. När jag tränar mjuknar jag upp och blodet kan då cirkulera lättare i musklerna och smärtan kan minskas. Träning är bra för så mycket, tränar man rätt och äter balanserat så mår man bättre.
Vi kommer fortsätta kämpa på, fortsättning följer…

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0