är du en humla?

text KARIN MATTSSON-COLL
illustration LINN SCHNEIDER
Nr 6/2012
 
Om jag blundar lätt och tänker tillbaka, så förflyttas jag till vackra Tjurkö, där vi bodde i åtta år.
 
I vår trädgård växte höga stora blodröda vallmor. Där brukade humlor dricka sig berusade på nektar i rosenröda skålar. När de lättade från ”helikopterplattan” såg flygningen lite tung ut. Humlan flyger mot ”alla odds”, men det bryr den sig inte om. Omgivningen, vetenskapen jaa, vem som helst kan påstå något helt annat, framför allt att de´gaur inte, det är inte fysiskt möjligt enligt alla fysikens lagar, men likt förbaskat så flyger humlan i alla fall.

Hur är det att kunna lätta från jordens yta? Alla kommer väl ihåg Lasse Åberg, när han går in på toaletten och säger högt och tydligt för sig själv: ”Jag kan flyga, jag är inte rädd”! Själv har jag med förtjusning hört och känt när den tunga flygplanskroppen lämnar marken och stiger till väders. Har nästan tryckt näsan platt mot fönstret och långt därnere ser man små, små hus, raka filer och slingrande vägar och blågrön barrskog, blå ögon av små sjöar och inte minst ”vispad grädde” på bergstoppen. Små ulliga, gulliga moln att landa i.
 
Människan har gjort flygförsök sedan hon blev människa, tror jag? Min pappa gjorde sina första flygförsök från taknocken med ett hejans stort paraply (precis som Madicken och Elisabeth på Junibacken). Tack och lov, så landade pappa mjukt utan några brutna ben eller andra blessyrer! En annan gång betydligt senare så skulle pappa rensa takrännorna, missar stegen och faller handlöst 3 meter rakt ner i backen. Det var på ett hår att han inte bröt nacken, men däremot blev han förlamad på ena sidan. Med järnvilja, blandningen av sur Jämte och envis Dalkarl kom till sin rätt, så övade han fast det gjorde riktigt ont. Han ville bli bra och efter en tid så blev han faktiskt det också. Det var verkligen en ofrivillig luftfärd och han hade änglavakt, för han dog nästan på väg i ambulansen 6 mil, men kom tillbaka till livet igen.

Jag såg ett TV-program för några år sedan, där människan ville följa med gässens långa färd söderut. Han lyckades konstruera en slags maskin, så när dagen D var inne så fungerade startbanan och maskinen som hade extra vingar hela långa resan. Dessutom hade mannen monterat kamera och filmutrustning, så vi fick se det ur gässens perspektiv.
 ”Att se det så här från ovan”, som Edvard Persson sjöng”!
Det är nyttigt med fågelperspektiv, men det är ju en himla skillnad på rovfågeln eller ”den lilla sparven”, så som  Edith Piaf kallades när hon sjöng att hon inte ångrade någonting bland mycket annat.

De första flygförsöken vad man vet gjordes 875 då Ibn Firnas lyckades glidflyga från ett murkrön vid en dal i Andalusien, Spanien. Leonardo da Vinci som föddes 1450 och dog 1519 skissade på de första flygplansliknande konstruktionerna, en helikopter och även en fallskärm. Tala om att vara före sin tid!
Det förblev bara skisser, då inget drivmedel fanns att tillgå. På 1700-talet experimenterade Montgolfièrer med varmluftballonger och vätgasballonger.
 I början av 1900-talet gjorde man stora luftskepp ända tills ett av dem störtade i New York 1937. Likaså hade bröderna Wright konstruerat en förbränningsmotor, som installerades i ett biplan med två skjutande propellrar. Bröderna lyckades göra den första flygningen 1903. Detta blev inledningen till en mycket snabb utveckling, som möjliggjordes av kolvmotorutvecklingen.

1932 kom 1:a boken i Biggles-serien: ” Biggles åter i elden” och den senaste som utgivits 1999 heter Biggles Air Ace: The uncollected stories. Wahlströms ungdomsböcker gav ut en serie med Biggleshistorier hämtade från första världskriget skrivna av W.E. Johns. I de första böckerna är James ”Biggles” Biggleworth stridsflygare under första världskriget. Under mellandkrigstiden åtar han sig privata uppdrag som pilot. När andra världskriget bryter ut så tjänstgör James åter som stridspilot. Efter krigen är det Scotland Yard som engagerar honom.

Här är några ord av James ”Biggles” himself:
”När man flyger, så är allting antingen som det ska vara, eller också är det inte det. Är allt som det ska, behöver man inte oroa sig. Är det inte, så kan två saker hända. Antingen störtar man eller också störtar man inte. Störtar man inte, så behöver man inte oroa sig. Störtar man, så inträffar antingen det ena eller det andra. Antingen blir man skadad eller också blir man inte skadad. Är man oskadad finns det ingen anledning att oroa sig. Skadar man sig repar man sig eller så dör man. Repar man sig behöver man inte oroa sig. Dör man kan man inte oroa sig.”

Jag vill avsluta med något som kunde vara en dröm, men det är det inte. Den gången var mamma och jag på Cypern och hon lyckades övertala mig att åka med en fallskärm bakom en liten motorbåt. Jag ska villigt erkänna att jag hade mina dubier angående denna improviserade luftfärd. Selen som jag skulle krypa i där jag stod på bryggan innan motorbåten startade. När båten kom igång steg jag mjukt, högt och underbart att känna varje mjuk sväng och vara delaktig i rörelsen. Det var mycket behagligt och jag njöt faktiskt i fulla drag innan jag lutade mig något tillbaka i min sele och doppade tårna i vattnet. Genast var båten där och fiskade upp mig. Det blev ett minne för livet att ta fram när jag bäst behöver det. Känslan av att vara tyngdlös måste upplevas och likaså är det nog med den som hoppar fallskärm i grupp eller våghalsarna som hoppar bungy jump och bara kastar sig ut i det okända.

Det är inte som tjuren Ferdinand precis, som luktar på sina blommor och visst är det väl en humla han sticker sig på och blir alldeles från vettet och imponerar stort på männen från Madrid.

Så kan det gå för humlan som lärde sig att flyga

Kommentarer
Postat av - Bo Olsson i Kristianstad

Tack för ditt e-meddelande! - Kul att se att du har ett forum, där du kan slipa din författarpenna (eller humlegadden, om du skulle se anledning att bli kritisk till sakernas tillstånd i Karlskrona och Jorden med omnejd). Ha' de' bra och lycka till med allt! / Bo Olsson i C4 (alias BOOBOX)

2013-01-18 @ 12:32:51

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0