Ansvarig utgivare tar ton

text MARIA SVENSSON
foto KENNETH SVENSSON

Intervju med Jörgen Aronsson

Hur kom ni på tanken att starta upp Presspunkten?
– Den första redaktören Elise Gustavsson kom med idén, hon visste samtidigt några som ville skriva. De sysselsättningarna som fanns för 10 år sedan gav inget utrymme till personer som ville jobba lite mera kreativt. Ett bra komplement till den övriga sysselsättningen, att det fanns något till dem som ville jobba på ett annorlunda sätt.


Visioner?
– Jag hade en vision om att presspunkten skulle bli ett sorts språkrör för personer med psykiska funktionshinder.
Ta upp samhällsfrågor som berörde gruppen, kanske intervjua politiker, följa beslut som hade med vår verksamhet att göra, eller våra insatser för personer med
psykiska funktionshinder.
Samtidigt så för 10 år sedan var mycket nytt, kommunen hade startat upp nya verksamheter. I början marknadsförde man det som fanns, man skrev och berättade saker för att visa andra människor om vad som fanns. I presspunkten presenterades mycket av våra egna verksamheter.
Presspunkten letade sin form under lång tid.
De allra första nummer som kom ut hette tidningen ?, tanken var att läsarna skulle få bestämma namnet, efter en tävling så hette tidningen till slut Presspunkten.

Målgrupper?
– Man kan komma hit ifrån olika projekt så som Jobbcenter och Rocksam. Man har möjlighet att arbetspröva här. Mycket är beroende på ifall det finns lediga platser och vad personen skulle ha för nytta av att vara här, det är väldigt viktigt.
Är det så att man har ett sysselsättningsbeslut och vill komma hit så ska man hit.

Vilka förändringar har skett under åren?
– Det har skett en jätteförändring. Det har successivt skett förändringar hela tiden, så tror jag det ska vara med en
tidning. Människorna som är med ska få känna att de är med i en sorts förändring. Givetvis är varje nummer en ny sak men man vill ju utveckla form och språk och innehåll och allt möjligt och det har det verkligen gjort.
Under åren har det varit två stycken redaktörer, Elise och Kenneth, olika på sina sätt och bidragit till tidningens utveckling. Elise givetvis för att hon startade upp den och hade ett engagemang och brann för att vi skulle komma igång med en tidning, hon jobbade med väldigt enkla förutsättningar. Hon hade en skrivare där man tryckte ut och sedan häftade ihop de första nummer som kom ut. Då låg inte fokuset på form och layout, fokuset låg på att människor som ville skriva skulle få göra det och att hitta människor som ville vara med och skriva.
Det är bra när andra människor tar över, ser något nytt. Kenneth har stått för en helt annan inriktning. Det lades ner mycket tid på formen och på layouten, det är den stora förändringen, la pengar på att köpa in bra program. Sen kom det här med tema, att man skulle samlas kring ett tema och skriva.
Jag har inget inflytande på vad ni ska skriva, jag tittar på texterna och ifall det är något vi inte kan stå för eller som inte jag kan stå för så stoppar jag. Det är enda gången jag skulle gå in och peta i något.
Det är en demokratisk tidning, man får vara med och styra vilket tema varje nummer ska ha.
På en tidning måste det alltid vara någon som bestämmer, det måste finnas en redaktör för att hålla ihop helheten. Annars finns risken för att en tidning skulle spreta för mycket och alla medarbetare skulle kunna gå åt olika håll. Kenneth är duktig på att göra en helhet av alla individers önskemål.
Presspunkten finns nu också på nätet, det är nytt och stort i utvecklingen.

Om 10-år?
– Nätvarianten blir ännu viktigare. Kanske hitta sponsorer.
Tidningen kostar 20 kronor men att trycka tidningen är dyrt. Eventuellt hitta någon som kan finansiera så spridningen ökar, jag hoppas den kan spridas. Tror att den är på väg att bli lite känd, att det finns något som heter Presspunkten.
Det tar tid att jobba in ett varumärke. Varumärket Presspunkten, ett bra namn, jag tror att det är ännu starkare om 10 år. Att det är ett lokalt etablerat namn i Karlskrona.
Att fortsätta med gäst krönikörer tror jag är viktigt.
Det är jättesvårt att se hur långt vi har kommit om 10 år. Det har varit en kraftig utveckling. Tidningen eller magasinet, som inte är inaktuellt efter en vecka. Det lever kvar, det är intressant läsning året runt.
Så ska vi fortsätta, viktigt med bra läsning.

Lyckats?
– Viktigast för mig är inte att göra en jättebra tidning, det är bara en biprodukt. Viktigast för mig är att människor som kommer hit och gör tidningen finner utvecklingen.
Det har presspunkten lyckats med, att få människor att växa.
Lyckat är att väldigt många personer har fått komma hit och sedan kunna gå vidare, man ska kunna gå vidare härifrån stärkt på något sätt. Att man fått skriva om det man vill, fått jobba i ett lag kring en produkt som ska utvecklas.
Sex gånger/år ta fram en tidning tillsammans, känna att man är en viktig del i ett lag. Att det är ett lagarbete att göra en tidning. Att man under resan blir stärkt och känner att Jag kan gå härifrån och att Presspunkten har varit väldigt bra för mig men nu kan jag ta ytterligare ett steg i min egen personliga utveckling. Presspunkten har varit med och bidragit till det.

Dina planer för sommaren?
– Kommer att jobba nästan ända fram till Augusti.
Den stora händelsen i sommar kommer bli att jag ska spela pingis i veteran VM i Globen, 3500 spelare
från 66 olika länder.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0