DEN TIDLÖSE STEFAN

text LEIF KÄLLBERG
illustration HENRIK MAGNUSSON
Nr 1/2012

Stefan hade bestämt sig för att vara modern till varje pris, men visste inte hur han skulle göra. Han började med att fråga sin syster Beate om metoden. Hon gav honom rådet att vara som vanligt så skulle det moderna samhället göra resten. Det skulle enligt Beate ge honom en modern inramning, så han kunde sluta att bekymra sig. Men Stefan var ju ung, han hade just fyllt 18 år. En bra metod för att vara up to date borde vara att börja körkortsutbildningen.

Sagt och gjort.
Stefan beställde en tid hos närmaste bilskola. Han fick en tid närmast omgående, eller om två dagar. Under tiden läste han på gymnasieläxorna. Dom tog en rundlig tid av dagens timmar och lektionerna resten. Det var lektioner 4-5 timmar om dagen. Räknar man med lunchen höll skolan på till klockan 14.00. Sedan var det som sagt läxläsning till långt fram på kvällen, för att få så bra betyg att han kunde bli aktuell för högskolan.

Så småningom kom dagen för den första körkortslektionen. Stefan fick köpa en bok och börja köra med en gång. Han var en lättlärd elev och framstegen blev betydande. Men efter en stund bar det sig inte bättre än att han körde av vägen i en sluttning. Den första lektionen hade lärt honom att skilja mellan teori och praktik.

Dagen därpå hade Stefans gymnasieklass matematikskrivning. Trots att Stefan hade läst på ordentligt rodde han inte mer än det sedvanliga AB. Han ville inte så gärna erkänna sina svagheter, men de fanns som för alla andra. Efter ytterligare någon dag kom Stefans bästa ämne upp för skrivning. Det var engelska och Stefan lyckades klara sitt A-betyg. Han hade alltid lättare att formulera sig, men svårare att lösa problemet. Det lyckade resultatet på den engelska skrivningen fick Stefan att gå på puben för att fira händelsen. Där blev han osams med några killar från verkstadsskolan, som förstod att Stefans svaghet skulle kunna vara matematiken och fysiken. Han kallades därför ”snacket” av dem. Stefan retade sig oerhört mycket på att kallas ”snacket” och kontrade med ”rörmokaren” tillbaka. Efter några öl hade de blivit så osams att de tog till knytnävarna, och polis tillkallades. De blev bortförda till polisstationens fyllecell och släpptes först dagen därpå. Det blev process och alla tre åtalades för misshandel. Stefan hade aldrig trott att det skulle vara så lätt att komma in i rättsmaskineriet som det visade sig vara. Misshandelsdomen kunde också påverka lämplighetsintyget för att erhålla körkortet.

Stefan hade nu lärt sig läxan att han inte var ofelbar och gick ut mera sammanbitet till uppgifterna både i den vanliga skolan och på trafikskolan. Nästa körlektion hade flyttats fram en vecka på grund av dikeskörningen, men den flöt utan några problem. Stefan fick läsa sig att växla manuellt och parkera. Påföljande dag var det skrivning i tyska och Stefan lyckade lika bra som med engelskan. Han fick alltså i stort sett alla rätt på provet, och erhöll återigen ett A-betyg.

Stefan och kärleken vore fel att inte beskriva. Stefan hade en flickvän som var ett våp och måste ha all möjlig hjälp och stöd. Trots allt ville inte Stefan offra skolarbetet mot att få en extra träff med henne. Det blev därför verkstadsskolans ene yngling som Stefan hade slagits med på puben som uppvaktade våpet, som hette Sara. Det visade sig att det var de fysiska företrädena som lockade Mikael från verkstadsskolan. Stefan retade sig kolossalt på partyt mellan Sara och Mikael som gick i ölens förtecken. Det visade sig emellertid att Mikael var så pass ordblind att han inte kunde få ihop det med Sara. Festen slutade med att Saras engelskläxa och matematikläxa skulle övas, men Mikael var faktiskt en oduglig lärare. Körlektionerna fortsatte och den här gången med landsvägskörning och träning i omkörningar.

Under tiden började vintern komma i antågande och körkortsutbildningen gick mot sitt slut. En uppkörning med trafikinspektör väntade, och den avlöpte helt problemfri. Stefans körkort var ett faktum och nu började jakten på en egen bil. Stefan förstod att han inte kunde göra som i TV-seriernas reklam där man på något orealistiskt sätt skaffar en bil. Men trots allt brann det inom honom, och han fick allt svårare att helt koncentrera sig på skolarbetet.

Trots att det egentligen var ont om pengar hos Stefan hade egentligen hans far och mor välbetalda arbeten och Stefan hoppades därför ändå trots allt på ett under, en bil. I ett samtal med sin far lovade Stefan att avsluta gymnasiestudierna lika duktigt som han hade inlett dem, och han råpluggade av bara attan till terminsavslutningen i juni. Dröm om hans förvåning när han efter att ha fått i stort sett medelbetyget A fick ett par bilnycklar av sin mor. Utanför Stefans adress stod en ny bil.
Den var Stefans.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0