LEDARE

text KENNETH SVENSSON
foto JENNIE EK
Nr 2/2012


Fem myror är fler än en sanning



Annandag påsk och jag väntar på att mina björkar ska slå ut. En så viktig helg för så många har stilla passerat förbi.

Häromdagen, hos en bekant, damp det i brevinkastet ner ett flygblad. Ett visst religiöst samfund pockade på uppmärksamhet. Det gick att utläsa att svaret och den stora sanningen minsann finns för den som söker.
Är det något vi ska slå vakt om så är det religionsfrihet. Vad annars? Men jag blir lätt lite skeptisk när man sig hävdar och påstår sig sitta inne med den stora sanningen. Jag skulle vilja påstå att man då i viss mån ställer sig över gudomligheten. Kan man t.o.m. kalla det för en form av gudsförakt? Det får jag aldrig veta, men frågor kan ställas och många svar kan komma att vara relevanta. Oavsett hur vår planet tillkommit är den minsann värd att avnjutas på
bästa sätt av var och en.

Det är ju för väl att frågorna är fler än en sanning. Vår bästa tid kan ju vara nu mellan hägg och syren.

Redaktionen har förstärkts, du är välkommen Karin.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0