Klara, färdiga, gå!

text & foto JOAKIM OTTOSSON
Nr 5/2012
 
Om ni undrar vart bilden på framsidan kommer ifrån så är svaret: Rolf Trullsson. Så ni kan vara lugna och veta att Presspunkten inte är med i någon illegal vapenhandel utan har fått träffa en man vars karriär inom fri-idrotten varit stor och lång. Vi fick äran att inte bara få en suverän framsidebild utan även en intervju och den kommer här!
 
Hur och när började din idrottskarriär?
Började som alla killar med att spela fotboll, jag var 11-12 år gammal när jag började i Fjärdsjömåla AIF. Under skoltiden på Rödebyskolan så upptäckte jag att jag var hyfsad snabb och vann ett antal med skoltävlingar. Jag hade en fantastisk slöjdlärare som heter Lars Pettersson som även var vår ledare vid skolidrottstävlingar och som jag betraktar som min förste friidrottstränare. Lars kontaktade KFUM Karlskrona och tipsade dem om mig och mina kvalitéer och så började min friidrottskarriär med att jag fick springa 100 meter i samband med KFUM mästerskapen. Var 15 år gammal och var kvar i klubben till jag var 20 år då jag gick över till KA 2 IF och där började min egentliga elitkarriär.

Hur kommer det sig att du blev sprinter?
Jag tror det var tillfälligheter som avgjorde detta. Hade en naturlig snabbhet och sporrades av framgångarna i skolidrotten och de ledare som jag hade turen att få möta.

Berätta gärna om något gott minne/tillfälle från när du var sprinter.
Det största minnet jag har är när vi besegrade finnarna på 4x100 meter stafett i Helsingfors och kvalificerade oss för EM i Rom 1974. Att springa inför ett fullsatt Olympiastadion och finnarnas hemarena och där besegra dessa duktiga sprinters är något jag alltid kommer att bära med mig. Vi satte också ett riktigt bra svenskt rekord som stod sig långt fram på 1990-talet.

Vad har du för meriter inom idrotten?
7 SM guld i stafett, 3 SM guld inomhus på 60 meter, EM deltagare 2 ggr, en Europacup, nästan 20 landskamper. Detta är mina friidrottsmeriter sedan beror det ju på vad man menar med meriter. Jag var tränare för Rödeby AIF:s damer när de låg i den näst högsta serien i början på 1980-talet det är något som jag också är stolt över.

Hur många och vilka tävlingar har du varit starter? (ca)
Jag var internationell starter i 15 år men började redan under min aktiva karriär med att vara starter på ungdomstävlingar och skoltävlingar i Karlskrona. Tror det kan röra sig om ca 500 tävlingar sammanlagt. De stora tävlingar jag genomfört som starter är VM, Europacup 2 st, Finnkamper 2 st, landskamper ett antal samt ca 30-35 SM tävlingar.

Hur och när kommer det sig att du blev starter?
Det saknades starter vid Vinterlovstävlingar inomhus i Karlskrona i början på 1970-talet som KFUM Karlskrona arrangerade. Jag fick en förfrågan om jag kunde skjuta iväg några heat och sedan tyckte jag detta var intressant och kul. Men min aktiva karriär satte stopp för vidare engagemang i starterjobbet när jag sedan slutade som sprinter så utbildade jag mig till förbundsstarter 1988.

Är du fortfarande aktiv och isåfall vart och hur?
Jag beslöt mig för att sluta som starter 2003 då jag hade fullt upp med uppdrag åt RF:s antidopingkommission. Att ha båda dessa uppdrag gjorde att jag inte skulle haft en chans till något privatliv. Jag valde dopingarbetet då jag var ganska trött på att åka runt på friidrottsarenorna både i sol och regn. Finns inte engagemanget så gör man inget bra jobb.

Berätta gärna om något speciellt minne som starter?
Det som för alltid etsar sig fast hos mig är uppdraget som VM starter. Varje starterteam bestod av fyra man, 1 huvudstarter, samt tre medhjälpare. Jag skulle starta ett försökslopp på 200 meter för damer med bl.a den tidens stora superstjärna Merlene Ottey. Hon hade någon dag tidigare i svensk press ondgjort sig över att svenska starters höll så länge mellan färdiga och skott så att (citat) ”man kan gå och dricka the”.
 En av mina medhjälpare retade sig på hennes yttrande i media och när jag kommenderade ner tjejerna ”på edra platser” och min medhjälpare kollade att tjejerna hade fingrarna bakom linjen stannade han till vid miss Ottey och sa på klanderfri engelska ”ursäkta miss Ottey önskas det en kopp the”. En ursinnig Merlene Ottey reste sig ur blocken och protesterade men eftersom jag inte hade hört ordväxlingen kunde jag inget göra. Min medhjälpare förklarade med ett rävaktigt leende efteråt vad han sagt och det fanns fler andra funktionärer som hört utlägget. Merlene Ottey vann sitt heat och min medhjälpare fortsatte som starter i många år därefter. Vi har skrattat gott åt denna händelse! Naturligtvis stördes Ottey av yttrandet från den svenske startern men jag tror att hon innerst inne tycket det var ganska kul.

Vad krävs för att bli en internationell starter?
Man utbildar sig genom att gå den svenska förbundsstartersutbildningen. Därefter får du dig tilldelad ett antal tävlingar av hög kvalité där du följs av en forma av revisor som kollar att du håller ”måttet”. Varje år går man en uppföljning som måste genomföras för att du skall få behålla din legitimation.  När man betecknar dig som stabil, lugn och kunnig får du allt större uppdrag.

Vem anser du vara världens genom tidernas främsta friidrottare och varför?
Jättesvår fråga eftersom friidrott är uppdelat på 6 grenar som sedan är uppdelat på ytterligare ett antal discipliner som alla ställer stora krav på den aktive.
 Men den jag beundrar mest är dock 800 meters löparen David Rudisha från Kenya och hans fantastiska 800 meters lopp på OS i London 2012 där han vinner på helt otroliga 1.40,91.
 Att springa 800 meter är nog det mest krävande som finns det handlar om sprinterfart hela vägen, man springer på gemensam bana där allting kan hända, du måste ha en bra start men också en bra finish men detta räcker inte utan det gäller att ha högsta växeln i hela loppet. Men det finns flera stora friidrottare och det finns nästan en Rudisha i varje gren.

När sköt du ditt första startskott?
Det är så länge sedan att jag glömt detta men jag tror det kan ha varit 1971 eller något år senare.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0