Dame evelyn glennie

Nr 2/2013
text KARIN COLL-MATTSSON
foto CAROLINE PURDAY & CAMBRIDGE NEWSPAPERS
 
En sann historia om Dame Evelyn Glennie, en av världens främsta slagverkare idag. Hon musicerar tillsammans med världens främsta ensembler, orkestrar och dirigenter och solister. Artist, kompositör, presentatör av egna program för att motivera sin publik, smyckedesigner och lärare står det i hennes cv.
 
Den 19 juli 1965 föddes det en flicka i Aberdeen, Scotland och hon var yngst av tre syskon. Bägge föräldrarna arbetade som bönder och upptäckte ganska snart Evelyns musikalitet. Hennes far Herbert Arthur Glennie spelade accordeon i ett skotskt dansband som spelade countrymusik. Det finns starka musiktraditioner i nordöstra Scotland, där etniska minoriteter får komma till tals. Evelyns första instrument var ett munspel och därefter spelade hon klarinett. Några förebilder som fått stor betydelse i Evelyns musikutveckling t ex. Den otroligt skicklige pianisten Glenn Gould, vars Bachtolkningar saknar motstycke än idag och Jaqcqueline du Pré den unga mycket begåvade cellisten som drabbades tidigt av en muskelsjukdom och till sist Trilok Gurtu som kallas för ”trollkarlen på slagverk (percussion)”.

När Evelyn var 8 år så började hon spela piano. Det var då hennes hörsel gradvis försämrades. När hon var 10 ville hon spela klarinett och när hon var 12 började hon med percussion och då var hon helt döv.
 Så småningom studerade hon vid Kungliga Musikaliska Akademien i London, Royal Academy of Music och var under tiden medlem i den nationella ungdomsorkestern i Scotland. Ron Forbes utformade the Cults Percussion Ensemble 1976 där Evelyn var medlem. Det blev både turnéer och skivinspelningar.
 Ron Forbes hade stort tålamod med Evelyn i många olika sammanhang. Evelyn skulle stämma pukorna (timpani) och Ron Forbes lärde henne då att hon kunde lägga handflatorna platt mot väggen och på så sätt uppfatta vibrationerna, som hon även kände i händerna och underbenen och på så sätt kunde hon höra rätt tonhöjd och intonation.

Det finns otaliga möjligheter att verkligen höra och uppfatta ett enskilt instrument. Genom årens lopp så har Evelyn utvecklat denna förmåga så långt det är möjligt. Evelyn är dessutom en otroligt spännande, underhållande presentatör som verkligen kan konsten att ”bjuda in lyssnaren”. Hennes talröst är mycket behaglig, varierad, välartikulerad utan överdrifter och själv är hon en mycket skicklig läppläsare. Hon uppträder antingen barfota eller i strumpbyxor utan skor, på så sätt hör och känner hon vibrationerna genom hela kroppen.
 
En annan man som hade stor betydelse för hennes musikaliska utveckling var James Blades. Han uppmuntrade henne att utforska flera möjligheter med percussion. En lektion fick hon inte använda trumpinnarna eller klubborna. Hennes nya uppgift var att ta reda på hur många olika sätt hon kan spela på en trumma. Detta fick hon utforska på egen hand till nästa lektion till veckan därpå.
 1986 reste Evelyn till Japan en månad för att studera för Keiko Abe. 1990 kom Evelyns biografi ”Good Vibrations”.

Hon har hitintills gjort 24 skivinspelningar. Hon har också medverkat i en film:”Touch the Sound”. Konserter i 40 länder fördelade på fem världsdelar. Hon gör ca 100 konserter/år, där 56 konserter är specialskrivna för henne. Hon har samarbetat med 200 olika ensembler och orkestrar av högsta kvalitet. Evelyn komponerar även själv speciellt för TV, radio och för att användas av media. Hon äger en instrumentsamling som ständigt utökas. Just nu är det 1800 instrument. Glennie spelar också säckpipa och har utsetts till årets skotte 1982 och årtiondets bästa kvinnliga skotte 1990.

Utmärkelser
1989 Bästa kammarmusikframförande belönades med en Grammy Award
1985 Får hon Drottningens rekommenderade pris
1998 Utses till bästa studiomusiker och slagverkare (live) utsedd av Rhytm Magazine 2000, 2002, 2003 och 2004
2003 Årets instrumentalist i Amerika. Glennie har tilldelats 15 doktorat på flera olika universitet i England. 2007 adlades Evelyn till Dame Evelyn Glennie

2007. Några professionella musiker gjorde en inventering av unga musiker och utlyste en talangjakt. Så skapades ”Music in Education Constortium” av Glennie och en flöjtist som jag lyssnade på mycket när jag (Karin) var liten. Han spelade t. o .m på en guldflöjt och heter Sir James Galway. Julian Lloyd Webber har komponerat Pie Jesu ur Requiem med en berömd duett mellan sopran och  gossopran, The Phantom of the Opera är också en mycket välkänd musical som Lloyd Webber komponerat. Michael Kamen var en Amerikansk kompositör, dirigent och arrangör som har gjort musik till 100 filmer och TV-serier: ”Dödligt Vapen, Die Hard, Tid för hämnd (James Bond), De tre Musketörerna och Robin Hood”. Michael Kamen gjorde okesterarrangemang för så skilda artister som Pink Floyd, Eric Clapton, Metallica och Dawid Bowie.

Andra artister som Evelyn gärna arbetar tillsammans med är Björk Gudmundsdóttir f. 1965 i Reyjkavik. Björk är också mycket mångsidig: isländsk sångerska, kompositör, musiker, fotomodell och skådespelerska. Hennes stilar varierar ordentligt; rock, jazz, elektronisk dansmusik, folkmusik och klassisk musik. Hon har gjort ett album som heter Telegram, där finns låten ”My Spine” som Evelyn och hon gjort tillsammans. 2003 hade Björk sålt över 15 miljoner album över
hela världen.
 En annan vocalgrupp som sjunger a´cappella, precis som The Real Group, men det är sex män i kören vid King´s College i Cambridge och därför heter de The King´s Singers. Har också musicerat med Evelyn.
 
Varje år ger Evelyn 100 konserter och hon har framfört 143 nya verk för solo percussion. Evelyns inspelningar efterfrågas ständigt. Efter 20 år i musikbranschen så har hon börjat ge privatlektioner som gör att hon utvecklas på ett ”nytt sätt”. Hon funderar också mycket över musikterapi som kommunikation. När jag upplever en videoupptagning med henne från nätet så säger hon så här inledningsvis: ”Min uppgift är att få världen att lyssna”!
 Hon talar också om hur hon följer alla instruktioner i noterna och vad interpretation, som betyder tolkning, kan innebära och hur många olika sätt det finns. Vad står det egentligen i noterna, konsten att läsa mellan raderna stimulerar henne. Vi måste lära oss att lyssna till oss själva innan vi kan lyssna på andra och omgivningen.
 Hur skapar man mer dynamik, från svagaste nyanser genom hela uttrycksregistret till starkaste nyanser med så liten ansträngning som möjligt? När läraren frågade mig hur jag hör musiken svarade jag: ”Vi hör inte endast med öronen utan hela kroppen hör genom sin benstruktur då vibrationer fungerar som en klanglåda i kroppen.

Glöm inte att kroppen är en trumma i sig som det går att spela på och få fram olika klanger eller ljud. Hur skulle du demonstrera ljudet av åska och dunder, snö eller regn? Evelyn visar att vi vuxna glömt bort att vi inte behöver sitta ner hela tiden utan kan klappa händerna på golvet och på oss själva, endast fantasin sätter gränser. ”Musik är vår dagliga dos av medicin”. ”Det är som ett kalejdoskåp att hämta ny inspiration ifrån. Det går att få helt olika upplevelser av samma instrument beroende var man står, sitter eller går.
 Vad kan ljudet innebära för att få en bättre livskvalitet? Jämför med en människa som sitter i rullstol, vi antar att hon eller han inte kan gå, men i verkligheten är det kanske så att hon/han kan ta ett par steg och upplever att de kan gå. Vad har vi med oss i ”bagaget” och hur påverkar det vår förmåga att kunna lyssna?

Dame Evelyn är ambassadör för Royal National Children Stiftelse, Barnens nationella kungliga stiftelse som grundades redan 1827 av Dr Andrew Reed och 1842 blev drottning Victoria stiftelsens beskyddare. Syftet är att hjälpa utsatta barn till ensamma föräldrar eller annan vårdare.
 Idag driver RNCF inte längre några egna internatskolor utan stöttar barn som finns i internatskolor runt hela England. RNCF har hitintills hjälpt 3000 utsatta barn bland de 150 olika internatskolorna som finns.

Se och hör på hemsidan: www.evelyn.co.uk och upplev
henne live!

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0