Linkin park

text ALEXANDER KOLTUNOV
Nr 6/2013
 
Mitt första intryck av Linkin Park var ungefär som i den första Windows Vista reklamen ”wow”! Och det var nog närmast det som jag just då kände i min skalle. Bättre än vad jag kunnat förvänta mig. Från denna stund är jag ett inbitet fan av ”Linkin Park”.

Linkin Park är ett amerikanskt hårdrocksband som spelar nu-metal/rapcore. Gruppen bildades i Los Angeles i södra Kalifornien 1996 av Mike Shinoda och gitarristen Brad Delson. Bandet har sålt över 60 miljoner album, varav ”Hybrid Theory” som innehåller de populära sångerna ”Crowling” och ”Minutes to Midnight” har sålts mest. Gruppen har gjort fyra studioalbum, ett remixalbum samt två live-DVD. Albumet ”A Thousand Suns” som bl.a. innehåller ”catalyst”, släpptes 13 september 2010.

Linkin Park hette först Xero, men bytte senare namn till Hybrid Theory. Deras första skiva var Hybrid Theory EP som kom ut 1999, dock endast i 1 000 exemplar varav de flesta skickades till skivbolag. År 2000 fick bandet skivkontrakt och bytte återigen namn, nu till Linkin Park, eftersom sångaren Chester Bennington åkte förbi Lincoln Park varje gång han skulle öva med bandet. Albumet Hybrid Theory blev det mest sålda albumet i USA 2001.

Meteora, bandets andra album med nytt material, gavs ut 2003. Bandet hade även ett nära samarbete med Jay-Z och släppte 2004 albumet Collision Course innehåller även låten ”encore”. Låtarna på Collision Course är från deras två tidigare album tillsammans med Jay-Z:s låtar.
 Våren 2007 var bandet på turné i Nordeuropa, där ett stopp var i Globen i Stockholm den 25 maj. Detta var deras första spelning i Sverige någonsin.
 Bandets tredje studioalbum ”Minutes To Midnight” som innehåller det populära sången ”What i’ve done” släpptes 15 maj 2007 och blev en stor succé i Europa och USA. Enligt bandets sångare Chester Bennington skulle bandet inte längre hålla kvar samma ”sound” som de tidigare albumen hade. Efter ett och ett halvt år i studion blev bandet klart.
Den 27 november 2008 gav Linkin Park ut en till EP vid namn Songs From The Underground.

Bandet tillkännagav den 28 juni på mikeshinoda.com, att en ny singel, ”The Catalyst” skulle släppas 2 augusti 2010. Senare tillkännagavs även att ett nytt album, ”A Thousand Suns”, skulle ges ut den 14 september.
 Linkin Park uppträdde i Sverige en andra gång 14 juni 2011 i Globen i Stockholm där de spelade en rad äldre låtar samt låtar från ”A Thousand Suns” bl.a. ”Visdom”.
Den 26 juli 2012 släpptes deras senaste album, Living Things.

Jag kan bara tillägga att jag hjärtligt rekommenderar gruppen ”Linkin park”, till och med för slappa kvällar, och man kan faktiskt även somna till musiken. Riktigt medvetet säger jag som så, helt enkelt en bra grupp.
 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0