Moskva och minnen om

text ALEXANDER KOLTUNOV
foto JENNIE EK
Nr 6/2013
 
När jag var ett litet barn och gick i skolan i Ryssland bodde jag både i Moskva och på några andra ställen. Men idén om texten håller sig kring Rysslands Moskva.
 Moskva en stor stad med stora möjligheter för invånarna där, och vet vad man gör. Jag var en inbiten Moskvabo tills jag var 14 år. Inte mindre än 12 år har jag varit här i Sverige av mitt 26 åriga liv. Allt startade i Tuapse intill Svarta havet, där jag föddes. Tuapse är en stad som ligger 1300 km ifrån Moskva.

Och vad gör vi då för något på vintern, visst är det Jul! Julen i ryssland börjar firas i midnatt 31 december till 1 januari. Innan Julen kommer brukar man göra allt i ordning och städa. Det lagas julmat, och det mest kända är, sallader som heter: ”olevje” och ”sill i päls”. Ryssar brukar även ha sådana aktiviteter som skridskoåkning, skidor, snöbrädor.

Spriten är inte alls en rysk uppfinning som många tror, till exempel fanns den inte på 1700- talet, det var då i princip bara svagdricka utan alkohol i. Varför räknas vodkan som en rysk dryck, svar är enkelt. Den är universell och patentet varit köpt av Ryssar. Vodka är universal den: läker sår, värmer i kyla m.m. Så vid alla de krigen som hänt i Ryssland har officerarna i strider dränkt soldater med vodka, med hopp att de vinner kriget. Det finns också respekt i Ryssland till de som skjutsar varor till ryssland så att ryssarna dricker med respekt.

I Rysslands huvudstad Moskva bor cirka 10,5 miljoner människor. Landet är världens till ytan största och täcker delar av både Europa och Asien. Gränsen mellan världsdelarna går via Uralbergen. Ryssland har cirka 142 miljoner invånare.
 Ryssland, formellt Ryska federationen, är en federal republik som omfattar stora delar av Östeuropa och Nordasien. I norr gränsar Ryssland till Norra ishavet och i söder till Kina, Nordkorea, Mongoliet och Kazakstan. Landet gränsar i öster till Stilla havet och har där även havsgräns mot Japan och den amerikanska delstaten Alaska.
 Samtliga federationssubjekt är representerade med två ledamöter var i det ryska parlamentets överhus, federationsrådet, som alltså sammanlagt har 178 ledamöter. Det påminner om sammansättningen av USA:s senat.

Jag inte varit i Ryssland på ett år och det svider ändå och komma fram och hälsa på min släkt igen!

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0