Kattharmoni

text & foto CHRISTINA ERICSSON
Nr 1/2013
 
Vad vore väl mitt liv utan mina katter. Jag känner mig aldrig ensam sen de kom till mig. De ger en balans i tillvaron och smittar av sig med sin inre harmoni till mig.
 
Nonchalanta Grynet
 
Jag har två katter och de är mitt allt efter att barnen blivit vuxna och flyttat hemifrån. De ger mig det sällskap jag saknar från den tiden när barnen var små. Just detta att katterna söker mitt sällskap och att jag får ta hand om några, man känner sig aldrig ensam. Det jag får tillbaka i form av tillgivenhet när de kommer och söker mitt sällskap är enormt. Dessa själar ger så mycket kärlek att det är svårt ge tillräckligt tillbaka.  Jag får dåligt samvete ibland men en katt är så okomplicerad, de bara är.

Jag är stolt ägare till två stycken. En hona på nio år och hanne på fyra år. Honan som jag haft sedan hon var kattunge fick namnet Grynet efter ett barnprogram som då gick på TV. Hannen fick namnet Holger då han ser ut som en hovmästare med sina färger och teckningar i ansiktet.
 Holger kom till oss när han var ett år. Det var min dotters katt från början och det var meningen att han skulle vara innekatt, men det funkade inte. Han satt vid ytterdörren och ropade hela tiden.

Holgers start i livet kunde slutat illa. Han hittades nämligen i skogen i en kartong tillsammans med sina syskon. Katt-ungarna fick alla ett hem var i alla fall och Holger kom alltså till min dotter.

Avslappnade Holger

När Holger kom till oss fick han lära sig att vara ute. Det är mycket att lära; gå på toa ute, inte gå in hos grannarna, hålla undan för bilar (även om vi har skog på baksidan) och det kanske allra roligaste att lära: nämligen att fånga möss som han vill visa upp. En sak till som är rolig är att leka med Grynet. Då gömmer han sig bakom fåtöljen och sen hoppar han fram och överraskar Grynet. Hon blir lika paff varje gång, sen är jakten i full gång.

Våra katter är väldigt sociala och vill vara med när det händer. Är jag ute i trädgården är de där med. Lagar jag mat så gör de allt för en godbit. Men det finns en sak som är jobbig. Nämligen när de ska ut mitt i natten och jag måste släppa ut dem. Ibland är jag knappt medveten om vad jag gjort när jag vaknar.

Att en katt kan ha en stark personlighet märks också på den katt som min dotter skaffat sig efter Holger. Hon är innekatt och trivs med det. Namnet på henne blev Mini för hon är verkligen liten. Mini är väldigt försigkommen. Hon undersöker allt genom att bita och har bitit av många sladdar. Att leka med bollar som kastas är jätteroligt och hon klättrar upp på allt som går rent höjdmässigt. Krypa in i klädskåp och linda in
sig är mysigt.

Mini har varit på sommarlov hos oss två gånger. Och det går jättebra att kombinera uteliv med att vara innekatt också. Hon kommer bra överens med våra två katter och särskilt Holger som är väldigt förtjust i henne. När hon åkt hem blir det tomt för både honom och mig.

Så att skaffa katt har varit det bästa jag gjort. Precis som många med mig. En katt finns i ungefär vart femte hushåll. Bara för att nämna sisådär hur många kattälskare som finns.

Vad människan är till för: Människor har fyra primära funktioner: att mata dig, att leka med dig och ge dig den uppmärksamhet du kräver, samt att göra rent i kattlådan. Det är viktigt att behålla sin värdighet när man är med människorna så att de inte glömmer vem som är husets härskare. Människor måste kunna husreglerna. Det går att lära dom om du börjar tidigt och har stort tålamod. Sen kommer du att ha ett bra
fungerande hushåll.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0