VÄN ELLER FIENDE del 1: skolan

text JERRY B
Nr 3/2013
 
Tänk när du var liten och längtade till skolan. Där hände det spännade
saker varje dag och du hade många roliga kamrater. Skolfröken var lugn och snäll och gav uppmuntan. Hon visste ditt namn och vad du var duktig på. Men redan i mellanstadiet tog det roliga slut.
 
”Blir du lönsam, lille vän?” målning av Peter Tillberg
 
Grupperna blev större och lärarna stressade. Skolmiljön förvandlades från att vara din bästa vän till att bli din värsta fiende. Vad hände egentligen. Hur kunde det gå så fel. Redan på 70-talet började det gå galet. Vi tappade kontrollen på överflödet och genomförde skolreformer som skapade ständiga konflikter mellan individuell utveckling och kravlös likriktning. Välfärdslandet Sverige rullade på i allt högre takt. För att få god ekonomi började båda föräldrarna att arbeta heltid. Det blev ingen tid över för de små. De unga tonårsbarnen fick dyra leksaker men bara korta stunder av mänsklig värme. Personalen på dagis fick ta hand om allt större grupper. Dagens curlingföräldrar gör sitt bästa för att kompensera ett samhälle som övergivit sina barn. Ska det vara så här? Nej nu måste vi stoppa eländet. Svenska folket vill att fler ska arbeta inom skola, vård och omsorg. Det blir för dyrt säger makthavarna som aldrig satt sin fot i verkligheten. Ingen tycks begripa att all framgångrik undervisning bygger på individens intresse och egenskaper. Rätt person på rätt plats. Vem tar ansvar för det som lönar sig i längden. För att vinna måste du satsa. Vi måste så för att skörda och sedan spara. Om vi börjar med att spara, för att det kostar att så, blir det till slut inget kvar att skörda.

Så här skriver Jan Guillou i Aftonbladet:  “Det är fullkomligt logiskt att den svenska skolan har försämrats i samma takt som den har privatiserats. Sambandet är rakt och enkelt. Skattebetalarna vill ha en så bra skola som möjligt. Riskkapitalisterna vill ha en så vinstgivande skola som möjligt. De är oförenliga krav.” Guillou kan sin läxa. Jan har läst på. Han brukar ha rätt. Men tänk om det inte har någon större betydelse om skolan är statlig, kommunal eller privat. Utanpåverket får inte bli viktigare än innehållet. Det är spelreglerna som det är fel på. Skattepengarna och vinsten måste användas till att utveckla skolan. Det kräver bättre planering och mer resurser. Högre löner till behöriga lärare med högre utbildning. Fler speciallärare. Mindre grupper. Den metodiken fungerar alldeles utmärkt i Finland. De har kopierat den svenska modellen och sedan utvecklat, anpassat och förbättrat skolan.

Utredningar, böcker, artiklar och undersökningar visar samma sak. Svenska skolan är ute på fel väg. Läser inte våra folkvalda makthavare dessa larmrapporter. Kan de inte läsa innantill? De kanske hellre sitter i knät på marknaden med stryp-koppel och grädde på nosen. Vi måste göra som i Finland för att skolan ska bli en vän för barn och ungdom.  

Att hamna i fel gäng, både i och utanför skolan, kan innebära en katastrof för de unga. Hela familjen drabbas. Vem visar den rätta vägen. Vi behöver starka och kloka ledargestalter. Istället för luddiga allianser och rödgrön otydlighet måste det finnas någon som vi kan lita på. Cesar Millan är namnet på ledaren i TV-programmet: Mannen som kan tala med hundar. Det är ett program vi kan lära oss mycket av. Hundpsykologi passar lika bra på människor. En kull på fem valpar har fem olika temperament och begåvning. Det har anlag för olika uppgifter. En blir jakthund, en annan sällskapshund, den tredje vakthund o.s.v.  Tänk er ett TV-program med titeln: Mannen som kan tala med ungdomar. Sedan en lustig uppföljare: Mannen som kan tala med vuxna. Och vem vill inte se: Mannen som kan tala med politiker. Sverige måste åter bli ett välfärdsland som har en medmänsklig skola, vård och omsorg. Då kan vi tillsammans med stolthet vifta på svansen.

Alla barn är inte lika bra på allting. Det är fel mätmetod att värdera barnen efter samma mall. Vi behöver individ-anpassa undervisningen. Konstnärlig begåvning bör ha samma status som duktig i matte. Lärarnas främsta uppgift är att stärka elevernas självförtroende. Först då blir de motiverade att studera. Skolan i Sverige tillhörde förut världens bästa. Nu har vi hamnat bland de sämsta. Vi måste se till att den svenska skolan åter blir bäst. Vuxenvärlden och makthavare måste ta ansvar för barnens möjligheter till ett drägligt liv. Det finns många föräldrar som tappat tålamodet och förtoendet för de folkvalda. Hur gör man revolution i en demokrati?
Fråga ungdomen.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0