Den svart-vita explotionen - del 2

text HENRIK MAGNUSSON
Nr 5/2013
 
I det förra kapitlet talade vi om en av de första och också mest framgångsrika produkterna av den Svart Vita Explosionen, den uppsving av oberoende publikationer som dök upp i spåret av sjunkande tryckkostnader och postorder. Teenage Mutant Ninja Turtles, men i dess spår följde förutsägbart nog otaliga kopior. I hopp om att återvinna just den formel som lett Eastman och Lairds skapelse till sin enorma succé. Men som så ofta händer slog blixten ner av misstag någon helt annanstans, fyra år senare, när serieaffären New England Comics i Norwood, Massachusetts finansierade The Tick. En satirisk serie om superhjältar skapad av den då 18-årige Ben Edlund två år tidigare för en tre sidors serie till deras postorder katalog där karaktären hade blivit affärens maskot.
 Serien handlade om The Tick, en parodisk superhjälte som inte har en hemlig identitet, eller ens ett namn. Hans hela identitet är hans liv som superhjälte, och den korta berättelsen och karaktären blev populär nog att New England Comics betalade Edlund att rita en pågående tidning med Tick. Det första numret publicerades i Juni 1988, precis när de svartvita explosionen börjat varva ner, och fick ett oväntat varmt välkomnande.
 Edlund kom att fortsätta rita och publicera serien under sin tid som filmstudent på Massachusetts College Of Art, där han blev kontaktad av Kiscom, ett New Jersey-baserat företag som specialiserat sig i licensprodukter, och som ville göra en tecknad tv serie av The Tick. Pilotavsnittet refuserades av FOX Broadcasting, men en mer polerad version blev godkänd. 1994 hade The Tick premiär, den version av karaktären som är mest känd. TV serien tog inte med sig så många av seriens figurer förutom Tick själv och hans sidekick, Arthur, en före detta revisor som besämde sig för att bli en superhjälte efter att han hade hittat en maldräkt med vingar på en loppmarknad, medan dom flesta av sidokaraktärerna reducerades till bakgrundsroller.
 Detta berodde på att, precis som Ninja Turtles före dom hade tv-serien en annorlunda ton än originalet. Medan serien var en mer allvarlig, sarkastisk satir så gick tv serien i ett helt annat håll,  med en betydligt lättare, cartoony stil.

The Tick #1 1988 (Karaktären var ursprungligen
 inlåst på ett mentalsjukhus)
Även huvudkaraktären förändrades, ursprungligen var han mer obalanserad. Den första serien som gjordes handlade om hur han rymde från ett mentalsjukhus och började med superhjälte arbetet istället, medan den tecknade seriens bakgrund visade att han blev tilldelad The City. Staden som båda versionerna tar plats i, av Den Internationella Superhjältekommissionen efter att han förstört deras mässhall i Reno. Både den tecknade serien och tidningen dekonstruerade populära teman i superhjältefiktion, till exempel de s.k ”antihjältarna” som var populära på det sena 80-talet och 90-talet. Hjältar som var våldsamma och cyniska eftersom detta av någon anled-ning sågs som ”realistiskt”. 
 Karaktärerna Chainsaw Vigilante i serien och Bigshot i tv serien var en parodi på dessa. Chainsaw Vigilante en ostabil galning som ansåg att superhjältar skapar superskurkar och därför är lika farliga, och Bigshot, en parodi på Marvel’s The Punisher, en djupt emotionellt ostabil vapenfetishist vars våldsamhet bara är ett symptom på trauma. Han börjar till och med gråta när han får slut på ammunition.

Bigshot, avsnitt 1 av The Tick (1994)
Serien gjorde också narr av populariteten av ninjor i serie-mediet. De första numren av serien handla om The Tick och Arthurs kamp mot en hord av ninjor som infesterar staden The City, det finns till och med en Ninja nöjespark tack vare att ninjastilen blivit en fluga och varje fanboy med ett par spänn kan köpa in sig i en ninjaklan. 
 Detta slutade med at The Tick förstörde Ninja World som hämnd efter att hans vän Oedipus, en parodi på Marvel’s Elektra, blivit skadad av en kompetent ninja skurk i en strid on den magiska artefakten Thorn of Oblivion

The Tick vs Ninja World
Trots sin popularitet blev det bara 12 nummer av The Tick. Efter att Edlund gått ut college gick han istället in i TV-branschen där han skrev manus för kultserier som The Venture Brothers, Firefly och de sista säsongerna av Angel i Joss Whedons studio Mutant Enemy, i kombination med hans arbete på den tecknade serien. Efter att serien lades ner återvände Edlund sporadiskt till den, oftast för en årlig special av olika slag, men han har inte ritat den regelbundet sen tidigt 90-tal.
 Istället levde karaktären vidare genom sin kultstatus och de fans som tv-serien hade dragit in. 2001 gjordes också en kortlivad live action serie som gick 13 avsnitt, med Patrick Warburton i huvudrollen. Trots sin relativa obskyra bakgrund står The Tick kvar som en av de mest framgångsrika produkterna av den Svart-Vita Explosionen, och också en av de mest unika.
 I nästa kapitel kommer vi att gå in på en av de mer tragiska historierna om Den Svart-Vita Explosionen. Berättelsen om Cerebus The Aardvark och hans skapare Dave Sim.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0