Vad är filosofi?

text CHRISTINA ERICSSON
Nr 5/2013
 
Många av de stora frågorna har inte lyckats besvaras än av vetenskapen, filosoferna ägnar fortfarande mycket tid till det.
 
En filosof (Curt Ducasse) uttryckte det som ” formulerade spontana bedömningar”. För filosofi är just funderingar om stort och smått. Ordet filosofi kommer från grekiskan och betyder ”kärlek till vishet”. All den kunskap och vetande som fanns då betraktas än idag som vetenskapens moder. Det började i antikens Grekland, då en grupp människor började få det så pass bra att de inte längre behövde kämpa för att överleva dagen. Då de fick tid att fundera istället om världsliga ting. Dessa kloka män, för det var männen, kallade sitt tänkande för ”filosofi”. Så har det fortsatt genom tiden, med många kloka män, som ställt frågorna i filosofins värld. Och det är början till alla vetenskapliga framsteg genom seklerna.

Men på senare tid har det kommit kvinnliga filosofer också. Bl a vår egen Ann Heberlein som även är författare. Genom hennes böcker känner vi henne och från radio och tv. Ann skrev boken om sin egen psykiska sjukdom”Jag vill inte dö, jag orkar bara inte leva”. Hon har diagnosen bipolär typ 2.  Vill genom sin bok visa hur det är att ha det på det här sättet med många andra och hur lite reell hjälp de faktiskt kan få.  Man kan också se boken som en filosofisk betraktelse över de tänkare som funderat över självmordet som existensiell markering och över meningen med livet. Hon har också skrivit boken ”Det var inte mitt fel - om konsten att ta ansvar”. Boken beskriver svenskarnas svårigheter med att förhålla sig moraliskt till varandra.

Vardagsfilosofin gör oss ödmjuka, genom att lyssna till varandras olika uppfattningar om svaren på de filosofiska frågorna. För vem har egentligen det absoluta svaret på den absoluta frågan. Vad är den riktiga verkligheten? Min eller din? Vem har förklaringen om sanningen? Det är så en ny idé börjar, en ny tanke föds och med den nya värderingar. När vi lyssnar till andras ideér utvecklas en ny och det leder till nyttiga upptäckter som kommer världens folk till glädje. Så har under filosofins historia argument brutits mot argument och därigenom givit en skatt av uppslag för att lösa filosofiska problem.

Västerländsk filosofi börjar med försokratikerna som var de första i antikens Grekland att ställa frågor om världen. Platon och Aristoteles ställde redan då de flesta grundläggande frågor filosofin ställer idag. Muslimsk filosofi utvecklar arvet från antikens filosofi. Under medeltiden diskuterades frågorna om Gud och världen av skolastikerna som sökte logiska förklaringar och bevis. Inom empirismen menade man att all kunskap kom från sinnena, medan rationalismen såg förnuftet som källan till all kunskap.

Jag frågade några om deras värderingar i en del existesiella frågor om livet. Frågorna jag ställde lyder som följer: 1.Vad är din mening med livet? 2.Vad vill du ge av dig själv till andra? 3.Tror du på något större? och 4.Vad kommer dina värderingar ifrån?

Vad blev då svaren?
På första frågan svarade hälften att de tog livet som det kommer och det är att göra det bästa av det och ta tillvara på de små stunderna i livet. Att uppleva med sina sinnen var väldigt viktigt för en. Två tyckte att sina yrken gav de meningen med sitt liv då den ene fick chansen att hjälpa andra att förverkliga sig och den andre har musiken som drivkraft, då särskilt under tuffa perioder i sitt liv. En av de intervjuade tyckte att få ha hälsan i behåll var viktigast och att arbetslösheten för ungdomarna löser sig. Våga följa livets med- och motgångar tyckte någon.
 På den andra frågan var det liknande svar från alla. De tyckte att det var viktigast att vara vänlig och visa omtanke, att skapa en god stämning där man är helt enkelt, för det ger ju så mycket tillbaka och att inge hopp i andra.
 Den tredje frågan var däremot skiftande i svaren på det vi tror på. De allra flesta hade en tro på något större, såsom Gud, naturen och mediala förmågor. En trodde inte alls på någon evighet eller på ett liv efter detta.
 Den sista frågan besvarades att de fått den hemifrån mestadels, en fick sina värderingar genom att lära av sina erfarenheter och en fick en ny syn på livet efter en svår sjukdomsperiod. Någon svarade med en jaha – upplevelse, personen kom på, genom en film, att det är att leva här och nu i jordelivet. Ett par av de tillfrågade fick väldigt mycket insikter av sina pappor.

Vad har jag då själv för svar på dessa frågor?Alla dessa intressanta och mångsidiga svar gjorde att jag själv började fundera över livet. På första frågan om meningen med livet så tror jag att varje person har olika läxor i livet att lära sig, som denne någon försöker tala om för dig på olika sätt tills du kommit på det för att sen leva efter de reglerna, och det är då du får flytet i tillvaron. Den andra frågan, om vad jag vill ge av mig själv, så är det tillhörighet och gemenskap. Tro har jag som det frågas efter i tredje frågan. En tro på att vi alla har en beskyddare, denne någon, som ser efter oss. Jag försöker också ha en tro på att den goda mänskligheten kommer att ta över vår värld. Vad har jag då fått allt ifrån? Jo, genom alla mina medmänniskor, som ger mig framtidstro.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0