Reinventing comics

Text HENRIK MAGNUSSON
Nr 1/2014
 
Internet har totalt förändrat vårt moderna samhälle, det går inte att diskutera. Allt eftersom att Internet tagit över allt fler media, försvinner de gamla trotjänarna. Dagstidningar hänger vid det sista repet, TV har börjat vända sig mer och mer åt streaming och andra onlinemöjligheter, till och med radio har förflyttats till den digitala världen. Men en intressant aspekt av detta är vad som har hänt med serierna i spåret av den digitala revolutionen. Vår historia tar sin början under det sena 80-talet när Internet långsamt börjat accepteras in i folks hem, som en grottmänniska som till en början skyr eld. I och med att det digitala landskapet öppnades insåg en del vilka möjligheter som nu låg framför dom. Internet innebar en plattform helt fri från censur, kostsamma tryckerier eller besvärlig postorder. Naturligtvis var det också i princip helt outvecklat, eftersom Internet fram till 90-talet hade i princip bara varit en databas för universitetsforskare, och hade inte alls samma utseende som idag. En allra första webbserien företrädde faktiskt det moderna Internet nästan helt och hållet, då den blev upplagd på CompuServe’s servrar, som existerade innan web browsers och liknande software. Det var en Wizard Of Oz-parody kallad Witches and Stitches, skapad av Erik Millikin, en numera världsberömd konstnär och pionjär inom att använda webben som distributionsmedium. Denna serie är dock svår att hitta numera, då Wizard Of Oz är copyright skyddad, och har aldrig kunnat ges ut i tryck. Den finns inte heller längre sparad på det moderna Internet.
 
Exempel på Millikins konst, Just Us League

I Millikens spår följde nu flera andra konstnärer som sökte sig till Internets censurfria vidder, särskilt när World Wibe Web introducerades 1989, och de moderna webläsarna började dyka upp i mitten av 90-talet. Bland dessa urexempel kan nämnas enrute-serien Dr Fun, college serien Where The Buffalo Roam, och den långkörande Kevin And Kell som fortfarande publiceras nästan 20 år senare. Men det var inte förrän det sena 90-talet som webserierna verkligen började frodas.
 Tack vare den framväxande IT-bubblan blev Internets potential och utspridning allt mer uppenbar, och allt eftersom att datorer blev en viktig del av många hem begav sig också allt fler tecknare och författare dit. 1998 kan ses som ett av de viktigaste åren i mediets historia, för det var då Penny Arcade och PvP grundades, och skapade en genre som kom att definiera mediet för en lång tid framåt, nämligen gamer comics, serier som handlade om tv-spels kulturen som fått allt mer uppmärksamhet under 90-talet, särskilt tack vare den kontrovers som uppstått runt våldsamma tv-spel.

 

Penny Arcade, som handlade om två tv-spels fanatiker vid namn John Gabriel och Tycho Brahe som senare blev avatarer för skaparnas egna åsikter och erfarenheter, skapad av tecknaren Mike Krahulik och författaren Jerry Holkins anses vara den mest framgångsrika webserien som någonsin skapats och var dessutom en av de första som lät dess skapare försörja sig på den, och det var här som online mediet visade sin fulla potential.
 I ett medium bortom traditionella institutioner som redaktörer, tryckerier och liknande skapade Penny Arcade istället en direkt länk till läsaren, där läsaren kunde själv betala som han ville och stödja något han gillade, genom donationer eller merchandise. Allt eftersom att åren gick och seriens popularitet ökade, så spred Penny Arcade ut sig mer och mer. Idag finansierar serien tv-spels konventet Penny Arcade Expo årligen, och välgörenhetsgruppen Childs Play som donerar pengar och utrustning till barnsjukhus. Detta låg dock ännu ett par år fram i tiden, och Penny Arcade var fortfarande bara ett hobbyprojekt skapat av två gymnasiekompisar.

 
Penny Arcade Januari 10/ November 24 – 2000/2003

PvP hade en liknande start, skapad av tecknaren Scott Kurtz och baserad på en fanserie han hade gjort tidigare om onlinespelet Ultima Online. Serien handlade om redaktionen på tv-spels tidningen Player Versus Player, och deras öden och äventyr. PvP följde en väg ungefär som Penny Arcade kom att göra, där serien växte sig bortom sina blygsamma rötter och kom att definiera en era i mediet. Dock uppnådde den inte riktigt samma status som Penny Arcade, men som vi kommer att se senare kom PA att stå över alla andra, utan riktiga rivaler.

 

En slags föregångare till det kreativa klimat som skulle frodas online föreslogs av teoristen Scott McCloud, en traditionel serietecknare som sedan 80-talet arbetat med oberoende och skaparägda serier, utanför de stora syndikaten. Särskilt hans stöd för s.k micro payments, en betalningsplan som involverar små donationer och köp från många källor, istället för de vanliga köpmetoderna genom böcker och liknande, skulle bli en viktig del av webseriernas utveckling. McClouds böcker, Understanding Comics och Reinventing Comics gick in mycket på den potential som Internet erbjuder i kontrast till begränsingen med tryck. En serie som designas för att läggas upp online kan ha vilken form, storlek eller stil som helst, vilket inte är möjligt med serietidningar eller böcker. Trots McClouds bidrag till mediet har han faktiskt aldrig skapat något större när det gäller webserier, hans skapelser är mer experimentella saker han lägger upp på sin hemsida.

 

Penny Arcade’s succé kom aldrig att uppnås igen, men när så det nya milleniet kom krypande började webbserier att få upp farten. PA’s framgång ledde förstås till ett otal kloner som försökte kopiera deras framgång, men den som kom närmast var förmodligen Tim Buckley’s CTRLALTDEL, en gamerserie som först publicerades 2002. Buckleys verk blev en slags andra-klassens Penny Arcade, men uppnådde ändå en märkbar framgång. Dessvärre är CtrlAltDel’s historia plågad av kontroverser, då Buckley har ett dåligt ryckte som en mycket egotistisk författare som besvarar kritik med bannlysning från sitt forum. En annan kontrovers var en ökänd storyline där två av seriens karaktärer, Ethan och Lila, gick igenom ett missfall, något som många läsare tog mycket illa vid sig över, då dom ansåg att Buckley använde en tragedi många människor iverkligheten går igenom, i ett billigt försök att skapa drama. CtrlAltDel publiceras fortfaranda, men har genomgått en reboot och de ursprungliga karaktärerna är inte med längre, serien fokuserar nu exklusivt på tv spels parodier.

 

Även etablerade serieskapare har gett webbserierna ett försök i Internetrevolutionens spår. Författaren Warren Ellis, bakom de populära serierna Transmetropolitan och The Authority, publicerade Freak Angels 2007, och Steve Prcell, skaparen av den populära tv-spels duon Sam And Max publicerade en webserie vid namn The Big Sleep som fortsättning på de Sam And Max serier han gjort på 80-talet innan han börjat jobba på LucasArts, som senare kom att producera Sam And Max spelen. The Big Sleep vann senare 2007 års Eisner Award för bästa digitala serie.

 

I och med att grunden nu var lagd utvecklades webbserierna på sitt eget sätt. Tack vare den tillgänglighet och samverkan som Internet möjliggjorde förvandlades webserierna till en slags kontemporär renässans. Idag har flera grupper samlats vars mål är att främja utveckling och skapandet av nya serier för Internet, till exempel Strip Search, en tävling som organiserats av Penny Arcade just för att lära upp unga nya skapare i hur man organiserar och sköter en webbserie, och kringrörande material som webbside design, merchandising och reklam. En av de viktigaste delarna av att ha en webbserie är att dra till sig tillräckligtmed trafik, vilket några grupper har löst genom att starta seriekollektiv som gruppfinansierar reklam och liknande, och sedan ger nya läsare tillgång till alla serier som tar del. Detta är en mer uppdaterad metod från de gamla mail listor och liknande som var populära i mediets barndom.

 

Camp WeeDontWantCha, den första vinnaren av Strip Search (2013)

Så som avrundning, vad mer kan sägas? Framtiden får avgöra exakt hur webbserierna kommer att utvecklas, men man kan dra slutsatsen att dom är här för att stanna. En allt mer sofistikerad infrastruktur innebär mer unika möjligheter.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0