vocaloid - framtidens artister

text TROLLE LUNDBERG
Nr 3/2014
 
Vad klassas som musik? Är det melodin, sångtexten, vilken typ av instrument som används eller ljud som bara är bekväma för våra öron? Mycket utav dagens musik är datorgenererad, att det är program som skapar melodin och inte riktiga instrument. Men så länge en artist sjunger texten är allt lugnt. Men om artisten också är ett program?
 
Den 15:e januari 2004 släppte det japanska företaget Yamaha den första utgåvan utav deras röstsynkroniserings program Vocaloid. Vocaloid var meningen att vara en ersättning för artister när artisterna inte var tillgängliga. I den första utgåvan av Vocaloid fanns det två virtuella artister, Leon och Lola. De båda hade en engelsk röstbank, vilket innebär att de är designade att sjunga på engelska. Vocaloid möttes först med negativ kritik, att det var ett djärvt drag att försöka återskapa den komplexa rösten hos en människa och samtidigt för syftet att sjunga sånger. Den enda positiva kritiken var att Vocaloid var det första försöket att tackla digitalt sjungande röster. En Vocaloids röst är inte helt digitalt skapad, ett mänskligt röstprov är nödvändigt att framställa den digitala rösten.

 

I November samma år släpptes den första japanska vocaloiden, Meiko, som tillverkades av företaget Crypton Future Media. Programvaran gavs ut på marknaden så att vem som helst som köpte programmet kunde tillverka sina egna sånger. Meiko sålde på ett år över 3000 exemplar och två år senare gav Crypton ut Kaito, en manlig japansk vocaloid.
 Kaito hade inte lika stor framgång som Meiko och Crypton bestämde sig därför att fokusera mer på kvinnliga vocaloider för efterfrågan på manliga röster inte var lika stor. Detta ledde till tillverkningen utav vocaloiden som idag är en utav världens största artister, Miku Hatsune. Miku gavs ut den 31:a augusti 2007 och var den första i Vocaloid2 serien. Hon sålde över 3000 kopior på tolv dagar. Efterfrågan var så stor att Miku sålde slut fortare än vad som hann tillverkas.
 På en månad hade Miku sålt för tre och en halv miljon kronor och på ett år hade mer än 40 000 exemplar sålts. Miku är en japansk vocaloid men ändå gavs det ut covers på engelska sånger med Mikus japanska röstbank. Miku var en av de första vocaloiderna som fick sin egen ”avatar”, ett utseende för karaktären. Miku känns igen för sitt turkosa färgschema, sina två väldigt långa hästsvansar, hennes armband med knappar för ljudinspelning och den röda tatueringen ”01” på hennes vänstra arm. Mikus marknadsföring har lett till tillverkningen utav ett flertal olika produkter. Väskor, hörlurar, maskerad kostymer, leksaker, gosedjur, nyckelringar, video spel, kläder etc.

 

Miku uppträder live som ett hologram

I Mars 2012 hade alla produkter relaterade till Miku sålt för ungefär 6,3 miljoner kronor sedan hon gavs ut 2007 och i mitten av samma år hade ungefär 120,000 Vocaloid sånger blivit producerade. I 2013 kom en rapport att antalet videos uppladdade på internet med Mikus namn var mellan 1000 och 1500 stycken per månad. Sånger som blir populära generar ett flertal olika typer av fanart i form av stillbilder, 2D eller 3D animationer och covers.
Ett flertal andra vocaloids gavs ut under den tiden som Miku var som populärast, bland annat tvillingarna Rin & Len Kagamine, Gumi, Gakupo och Luka Megurine. Med Miku finns det totalt 20 olika vocaloids i Vocaloid2 utgåvan. Flera tusentals sånger gavs ut i veckan, mer än hälften av dem var relaterade till Miku. Ett par icke officiella vocaloids gavs också ut under denna tiden, Akita Neru och Haku Yowane.
 Varken Akita eller Haku har en röstbank och därmed använder sig utav andra vocaloiders röster som har blivit modifierade för att matcha utseendet till karaktären. Ett annat program gavs ut vid sidan om Vocaloid, animationsprogrammet MikuMikuDance. MMDs syfte är att skapa dansanimationer till vocaloiderna när de ”uppträder” i sina videos. MMD har också använts för att skapa animerade online filmer, både med standard karaktärerna samt gjorda av fans. Många utav filmerna har hintar eller är baserade på sånger eller har sina egna storylines. Varje sång har sitt eget budskap och man lär känna vocaloid karaktärerna på sitt eget sätt via sångerna. En av de senaste Vocaloid utgåvorna, Append, ger dem en ”mjukare” röst för att låta mänskligare.

 

Vocaloid har gått så långt att de har live föreställningar. Karaktärerna projekteras som tredimensionella hologram på en stor genomskinlig skärm medans riktiga instrument använts för musiken. I oktober 2011 gavs Vocaloid3 ut. Vocaloider som har getts ut i denna utgåvan är bland annat YOHIOloid, en Vocaloid vars röst är baserad på den svenska artisten Yohio. SeeU som har en koreansk röstbank. Oliver med en brittisk sångröst. Bruno & Clara som kan sjunga på spanska och Luo Tianyi & Yanhe som sjunger på kinesiska. Vocaloid har med tiden bara blivit populärare.
 I 2012 gjordes det en ickeofficiell online röstning om vilken artist som skulle sjunga på Olympiska spelen i London, Miku Hatsune hamnade på första plats, utklassade andra artister och grupper som Lady Gaga, Super Junior och BIGBANG. I mars 2014 gjordes det ett digitalt mästerskap på Anime Madness där folk kunde rösta på vilken karaktär eller animé som de tyckte var den populäraste.16 olika publicerare gav ut två verk var som skulle tävla. Miku vann alla fem rundor och blev klassad som årets ”champion”. Den 25:e april 2014 skrev Lady Gaga på sin Twitter att Miku skulle hålla i öppningsceremonin till ”The ARTPOP Ball” som är Lady Gagas 4:e turné.

 

Vocaloid har idag en enorm fanbase. Populariteten har börjat öppna frågor om de ska klassas som riktiga artister eller inte. En Vocaloid är inte en ”han” eller ”hon”, de är program, maskiner, ”det”. Deras uppträdanden är inget annat förutom förprogrammerade animationer. Men det ändrar inte faktum att de faktiskt uppträder på scen och de säljer album. Hundratals sånger, videos, historier, animationer och teckningar ges ut varje vecka.
 I slutändan spelar det ingen roll om Vocaloid klassas som riktiga artister eller inte. Fler och fler olika språk läggs till och nya vocaloider skapas hela tiden och deras popularitet växer sig bara sig större och större.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0