SERGEY BUBKA

text OLA WARRINGER
Nr 1/2015

När jag var i 7-8 års åldern fanns det i stort sett bara 3 saker i mitt liv; sport, datorer & musik. En av mina favorit sporter som jag alltid försökte följa var friidrott. Då jag alltid beundrat människor som kan lägga ner sådan dedikation i något under flera års tid. Jag var hyfsat ateltisk också när jag var yngre så jag, tyckte även om att utföra många friidrottsgrenar. Det fanns dock en som jag faktiskt bara testat en gång och under rätt “kontrollerade” förhållanden, lärare sprang och höll en i handen brevid i stort sett.

 

Grenen var stavhopp. När man var i den åldern kändes 4-5m upp i luften dubbelt så högt också. Som sagt jag gillar all friidrott men under min “aktiva” tid som friidrottsintresserad har det funnits ett fåtal “legender” som inte dopat sig(vad man vet red anm.). Något som alltid inspirerande för mig är folk som verkligen är “bäst” i världen på något eller extremt duktiga. När jag började intresera mig ordentligt för friidrott så fanns det bara en stav hoppare; Sergej Nazarovitj Bubka.
En man född i Lugansk, Ukraina 1963. Som var nära att drunkna i en saltgurkstunna när han var 4år. Han började vanliga grenar inom friidrott som 100m och längdhopp, men sadlade om till stavhopp och det var då som han fann sitt kall, om du nu vill kalla det.

 

Jag minns inte ett exakt hur det började men jag minns när Jacob Hård sa att han var den enda som hoppat över 6m, men efter det så har han alltid varit en inspirationskälla för mig. När jag började undersöka saken, då jag fann det intressant att han var den enda, så öka det bara mitt intresse och beundran för denna idrottsman. Under sin karriär satte han något smått otroliga 35 världsrekord i endast stavhopp. Vann 6 raka VM-guld i stavhopp åren 1983–1997 (!). Året då jag själv föddes i Seoul, 1985 arrangerade dem OS och det var första gången någonsin nådde drömgränsen på 6meter. Hans meritlista är lång och likaså sin karriär, att dominera en gren så pass mycket när det finns hur många i världen som har samma om inte bättre förutsättningar att bli duktiga. Är det är för mig extremt inspirerande och jag tycker man verkligen ska försöka förstå hur ett intresse plus dedikering, kan utvecklas ifrån lite talang till att bli bäst i världen på något. Det finns säkert folk som har mera talang men saknar samma mentala styrka och karaktär att träna något så enormt som dem faktiskt gör, idrottsmän. Kanske inte fotbollsspelare är värda 220,000£ i veckan men det blir deras liv tillslut. Friidrottsstjärnor tjänar förmodligen inte alls mycket då det bara finns lite del-tävlingar under åren. Fast jag tror inte det är många som blir bland de bästa på sin idrott inte gör det för pengarnas skull, det krävs nog rätt mycket mera för motivering. Bubka har dock vunnit ett antal priser och fått mycket pengar igenom marknadsföring etc. Så visst klarar han sig, men det är få friidrottare som är lika erkända. Han blev invald som vice-president för OS kommitén i Ukraina och är fortfarande. Han blev även invalnd i IAAF (Internationella idrottsförbundet) kommitén och satt där mellan 2001 - 2011. Där blev han även utsedd till vice-president i en 4 års period. Det finns även en Staty uppsatt efter efter Bubka som står i Donetsk.
Så visst finns det hopp för alla, bara man lägger ner tid och har motivation till det. Så gör det du älskar för det är det du är bäst på.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0