Quake - 20 år
Quakeworld är verkligen modern till alla modern e-sport idag, tillsammans med StarCraft som är ett strategispel. Quakeworld utvecklade John Carmack speciellt för multiplayer ett år senare än Quake för det blev sås enormt stort tryck på multiplayerspelande. Det gjorde att spelet gick att spela på dåvarande modem som folk hade, han utvecklade pushlatency som används idag i alla spel och var helt revolutionerande. Han utvecklade det helt ensammen i stort sett och anses därför av många som ett geni inom programmeringsvärlden.
I början runt -98 var det en känd tävling där amerikanska Thresh mötte John Romero en kartutvecklare i Quake och vann en Ferarri vilket gjorde honom till en legend mera eller mindre inom quake världen. Den bästa klanen/laget i QW ifrån USA hette DeathRow och det arrangerades att de kom till Sverige och mötte Sveriges bästa lag Clan 9, som utgick ifrån ett internet café. Det slutatade med total förnedring för amerikanarna med 8 - 2 till Clan 9 som då ansågs vara e-sportens bästa lag (inte för att e-sport var så vitt begrepp då som idag.)
Nu 20 år efter så spelas det fortfarande och det är väl runt en 100+ aktiva spelare i Europa och några i Australien och USA. Det är dock i norra Europa som det fortfarande är störst och utifrån den enda kvarlevande quakeligan EQL(European Quake League) som styrs utav eldsjälvar som brinner för detta spelet och det finns folk som fortfarande spelat aktivt i nästan 20 år när scenen har varit så liten som runt 20-30 personer i hela världen.
Efter all tid som gått har spelet utvecklats något enormt och det är inte samma spel som det var för 20 år sedan, men det bygger på samma spelmotor och fysik och är förmodligen det snabbaste FPS action spelet idag.
Grattis till Quake för att det lyckats leva i 20 år och all respekt till de personerna som hållit spelet vid liv under alla dessa år och som är modern till alla e-sport turneringar egentligen, där nu prispengarna ligger runt miljonerna för att vinna
turneringar.