Stephen king - skräckens mästare

Nr 2/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 
Författaren Stephen King föddes 1947 i Maine. Han har skrivit många böcker under åren. Många av dem är skräckböcker men det finns också mänskligt drama.
 
 
Min samling av Stephen King-böcker
 

Stephen Kings första bok är Carrie. I sverige kom den boken ut år 1974. Carrie handlar om en ung flicka som har psykiska krafter och en helgalen mor. Jag har läst den men gillade den inte så mycket. Jag tyckte filmen var bättre.
 Den första boken av King jag läste var Cujo. Den boken handlar om en St Bernhads Hund som blir smittad med Rabies. Boken är otäck på sina ställen men också sorglig. En bra bok alltså. Jag tror att det var runt 1986 som jag läste boken. Boken finns även som film. På sätt och vis är filmen bättre än boken i vissa avseenden.

 

En annan bok med stephen King som jag absolut gillar är hans Varulvens år. Boken handlar om en varulv som härjar i Maine under ett år. Det är inte en lång bok men den har fantastiska illustrationer. Personen som gjort teckningarna heter Berni Wrightson. Han hjälpte även till när King gjorde serieboken Creepshow. Bägge böckerna finns som film.

 

I mitten av 80-talet skrev Stephen King en novellsamling där novellen Stand By Me är med. Den blev väldigt populär som film. I samma novellsamling skrev han också Vårbedrift Denna historien blev sedan filmad 1994 under titeln Nyckeln Till Frihet. Filmen blev snabbt populär på bio och hemvideo.
   En annan bok som också kom som film och blev lika populär är Den gröna milen. Precis som Nyckeln till frihet är Den Gröna Milen så kallade fängelsefilmer. Det innebär att de utspelas på fängelser. Både böckerna och filmerna tillhör Kings mänskliga dramaböcker.

 

Den bästa filmen av skräck, som är baserad på Stephen Kings bok, är The Shining. Boken är inte lika bra men filmen är absolut sevärd om man vill bli skrämd och känna obehag. Filmatiseringen av Kings bok Det är också ok, men slutet av filmen tramsas bort med fåniga effekter. Annars är den filmen också obehaglig.
 Bland novellsamlingarna King skrivit gillar jag bäst Sommardåd, Dödsbädden, Den Förskräckliga Apan och
Nattsvart - Stjärnlöst.

 

Jag brukar ofta gå på Second-Hand och loppisar och köpa böcker med Stephen King som saknas i min samling. Oftast brukar böckerna inte vara så dyra. Det händer även att jag köper en del böcker i affären och antikvariat också. Då kan det hända att det kostar lite mer.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0