Spöket som ville ha tillbaka sitt hus

Nr 6/2016
text MATTIAS KARLSSON
foto SEBASTIAN JOHANSSON
 

Vi befinner oss i en kyrka i Karlskrona kommun den 13 Februari 2013. I kyrkan står en präst och läser en bön. En gudtjänst pågår. Prästen är 30 år gammal och heter Svante. Framför honom sitter åhörarna. De ber bönen tillsammans med prästen. När prästen har sagt bönen tog han fram bibeln och läste i den för åhörarna. 30 minuter senare var gudstjänsten klar. En kvinna, vid namn Kerstin gå fram till honom och ge honom ett tack för den fina gudtjänsten och säger: – Gud välsigne dig och han sa likadant till henne. När alla i gudtjänsten har gått går prästen runt i kyrkan och släckter alla de tända ljusen. När han har gjort det var han på väg mot utgången, men han kunde inte öppna dörren, den var låst fastän han hade låst upp den. Märkligt jag har precis för mig att jag hade låst upp den tänkte han. Han tog fram nycklen igen och låser återigen upp dörren till kyrkan gick sedan ut.

 

Det var kallt och vindstilla utanför dörren. Han frös eftersom han inte hade haft med sig sin varma vita och snygga pälsjacka. Han gick till sin gröna bil, som är en Volvo V70. Han låser upp bildörren och sätter sig på det svarta förarsätet i bilen. Dock har han en känsla av att han inte är ensam i bilen. Han titta bakåt, men ser inget. Han kör hem till sitt lilla vita hus där han bor själv, öppna ytterdörren och tågar in i huset. Huset ligger i en liten gränd i Lyckeby i ett stort villaområde i närheten av E22. När han var inne i huset såg han en underlig figur. Den var vit och genomskinlig. Det var ett spöke! Prästen tog fram sitt kors, han tror att korset har en kraft och som ska skydda honom. Spöket har följt med honom ända från kyrkan till bilen och slutligen till hans hus. Svante frågar det manliga spöket om var det vill. Spöket ger dock inget svar ifrån sig. Det enda spöket tycktes vilja är att skada honom. Svante var beredd på att spöket skulle göra honom något ont, vilket han inte gjorde. Spöket sa: – Jag heter Martin och jag har haft mitt hus där kyrkan står och jag undrar ifall jag kan får tillbaka platsen där mitt hus stod. Svante sa: – Kyrkan tillhör inte mig utan ägs av kommunen så det är de du ska fråga och inte mig. Spöket försvann sedan. Svante rös till och trodde inte på det han hade sett. Det var nog bara en dröm tänkte han. Nästa dag var han återigen i kyrkan för att hålla en ny gudtjänst. Han tittar ut bland de som sitter på kyrkans bänkar och ser spöket sitta där på en av bänkarna. Men bara han tycks se spöket eftersom ingen annan lägger märke till något spöke. Spöket Martin ler överdrivet mot honom. Svante står och skakar. Han tar skakande upp bibeln för att läsa ett styrke om Jesus. Han stammar när han läser och skaka på sina tänder. Publiken stirrar på honom som han inte vore redig i huvudet. När gudtjänsten är över går han fram till spöket och säger: – Vad vill du? Jag vill ha kyrkan, säger spöket. Sen försvann spöket återigen. Svante gick ut och låste dörren till kyrkan. Svante börja att tänka att han kanske såg i syne, att spöket kanske inte existerade utan det bara är en såkallad illusion.

 

Han öppnar sedan sin bil och kör hemåt. Han sätter på lugn musik när han kör för att få lättare att koncentrera sig. Det är Mozart han lyssnar på. När Svante är hemma låser han upp utedörren och går in. Klockan är 22:00 och ute är det mörkt. Han hör att någon knackar på dörren. Han går sakta mot dörren och låser upp den. Det är ett spöke som han aldrig har sett tidigare. Vad vill du? Frågar Svante. Jag vill ha pengar säger spöket. Svante blev arg för att spöket frågade om pengar, han drog igen dörren med en hård smäll. Spöket fortsatte att banka på dörren, han låste dörren och satt sig i soffran i vardagsrummet för att lugna ner sig. Han tänkte: Vad är det som försegår, det är det andra spöket jag har träffat idag, är det verklighet eller dröm?. Han kollade sedan en stund på tv:n. När det har gått knappt tio minuter har spöket slutat att banka på dörren. Han gå fram till dörren och titta igenom nyckelhålet och tycks inte se spöket. Han pustar ut och sätter sig åter igen i soffan. På tvn visade de den gamla 70-talsskräckfilmen Halloween. Svante ryster till när de läskiga scenerna i filmen kommer. När klockan är 24:00 är äntligen filmen slut och Svante går fram till den gråfärgade lilla platt-tvn och stänger av den. Sedan går han till sängs. Men den natten sov han inget vidare eftersom han kände sig iakttagen trots att det varken var en människa eller ett spöke i närheten. Han bad till gud flera gånger att han skulle skydda honom ifrån allt det omänskliga. När klockan närmar sig 03:00 lyser ett sken in genom fönsterrutan till sovrummet och det smäller till. Pang hörs det och Svante flyger upp ur sängen. Han springer fram till fönstret och kollar ut för att se ifall det åskar ute. Men det var konstigt nog ingen åska ute. Märkligt tänker Svante och han började nu mera tror att sitt hus var hemsökt. Han tänkte: om det nu var en blixt varför skadades då inte något? Han kunde konstratera att det inte var en blixt eftersom ingenting har skadats. Är det någon som försöker skrämma mig? Tänker han.

 

Nästa dag hade Svante knappt fått någon blund i ögonen och han gick trött mot sin bil och körde till kyrkan. Det var Fredag idag och sista dagen i veckan på jobbet. Skönt att det snart är helg, då kan jag äntligen villa ut tänker han. Han körde bilen som om han vore full men han var förstås trött.
När han kommer fram till kyrkan står spöket Martin utanför Kyrkan. Svante blir arg och går fram och skriker till spöket: Försvinn härifrån! Martin lyssnar inte och säger återigen. - Ge mig kyrkan annars kommer jag fortsätta att hemsöka dig. Jag visste det, det var du som spökade igår säger Svante. Mycket riktigt svara Martin och upprepar: -Ge mig kyrkan så låter jag dig vara ifred. Svante skrek återigen försvinn. Spöket Martin försvann med en flinande blick och Svante låser upp kyrkan och går in i den. Klockan är 09:00 och dagens gudtjänst börjar klockan 10:00. Svante tänder alla ljus i kyrkan, men när han väl har gjort det slocknar alla ljus igen. Men va fan! Skriker Svante.
 – Ge dig iväg Martin annars kan du glömma att någonsin få tillbaka platsen där ditt hus stod, skriker Svante med en väldigt irriterad röst. Han går sedan och tänder ljusen igen och olyckligtvis släcks de inte igen. Nedrans spöke, jag har sagt till honom att han ska prata med kommunen som äger kyrkan och inte mig, tänker Svante. Klockan närmar sig 10:00 och Svante har förberett vilka sidor han ska läsa i bibeln och vad han ska prata om. De sista resterande minuterna sitter han i en kyrkobänk och väntar på åskådarna.

 

När klockan är 10:00 hör han någon som knackar på kyrkans port. Han kom på att han har glömt att låsa upp porten. Han går fram till den och låser upp den. På andra sidan porten står ett flertal besökare som vill in i kyrkan. Svante ställde sig vid porten och säger: Välkommen till gudstjänsten till alla åhörare. När nästan alla gått in i kyrkan dyker spöket Martin upp bland åskådarna. Svante säger: Nu får det vara nog och skriker: Martin, försvinn innan jag ringer polisen. Han menade inte det han sa. Spöket struntar i vad han säger och flyger in i kyrkan. Svante säger till en äldre herre som står i kön: Såg du spöket? Den äldre herren glor med en underlig blick och säger: – Nej, jag såg inget spöke. Märkligt tänker Svante hur kommer det sig att bara jag kan se spöket och ingen annan.

 

När alla 100-tals åhörare var inne i kyrkan går han längst fram mot platsen där han brukar stå och läsa bibeln. Han läste något passande eftersom det bara är endast en vecka kvar till julafton. Han berättade dessutom varför man firar julafton. Spöket Martin satt åter igen på en kyrkobänk. Han kunde sedan se spöket resa sig upp och gå mot honom. Martin flyger igenom honom. Svante skriker till med en skäckinjagande blick och springer han och gömmer sig under en kyrkobänk. En kvinnlig besökare med blont hår fråga honom vad han håller på med. Han märker att alla tittar med en konstig blick på honom, som om han vore helt sjuk i huvudet. Han säger: Jag såg i syner. En man i 50 års åldern sa och skrattade: För det behöver du inte springa och gömma dig. Svante säger högt till de andra som sitter i bänkraderna: Är det bara jag som se det förbannade spöket! Han fick en hel del blickar som blängde på honom. Svante säger: De som har sett något spöke räcker upp handen. Ingen räckter upp handen.

 

Svante tror att han har blivit sjuk i huvudet och efter jobbet ringer han och bokar tid hos en psykolog. Han fick tiden klockan 18:00 på kvällen på psykakuten. Väl där sitter han i ett rum och prata med en kvinna om sina problem med att han tror att han ser sånt som ingen annan ser. Efter ett flertal samtal hittade de inget tecken på att han har något fel i huvudet. Svante möter fortfarande spöket i kyrkan. Spöket nöjer sig inte förrän han får kyrkan så att han kan riva det för att bygga upp huset. Svante orka inte med längre och bestämmer sig för att sluta jobbet. Spöket finns fortfarande i kyrkan och vänta tills nästa präst ska börja jobba där.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0