Ullaredsresan

Nr 6/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Lördagen den 12 november åkte jag och en kompis på mitt boende till Ullared. Min kompis hade med sig ett av sina barn också. Det var många andra som också var med men de bor inte på mitt boende.
 Det var Karlskronas fritidskonsulent Peter Holmström som hade anordnat resan. Vi åkte i två minibussar och en personbil. Resan kostade 300 kronor. Alla träffades på Vedeby plans parkeringsplats tidigt på morgonen. Minibussarna och personbilen körde vid 6-tiden på morgonen.
 Jag och min kompis åkte i den bussen som Peter körde. Peter körde inte på stora vägen utan valde ett annat håll. Vi åkte förbi Tingsryd bland annat. När vi kommit till Värnamos rastplats tog vi en paus på en halvtimme ungefär. Vi tog en fika på Macdonalds och åkte sedan vidare mot Ullared.

 

När vi kom fram till Ullared var det stor kö utanför för att komma in på varuhuset. Det fanns inga kundvagnar lediga men vi ställde oss i kön för jag visste att det fanns mindre vagnar inne i affären. Vi stod i ungefär en timme innan vi kom in.
 Väl inomhus tog jag av min jacka och låste in den i ett skåp så jag slapp bära på jackan. Jag hade en handlingslista med mig där jag skrivit upp saker jag skulle handla. Mycket av sakerna var julklappar till familjen. Vid herrkläderna hittade jag en fin polotröja och ett par snygga jeans som jag lade i varukorgen. Jag skrev upp vad varje sak kostade och använde kalkylatorn på mobilen så jag visste hur mycket allt skulle kosta.
 När jag kommit till mediaavdelningen så hittade jag sjätte säsongen av tv-serien Game of thrones där. Jag visste att den skulle officiellt börja säljas 14 november men tyckte det var kul att den redan fanns att köpa. Efter mycket funderande så valde jag att köpa serien på Blu-Ray. Jag hittade några bra vinylskivor som också åkte ner i vagnen.
 Det började kurra i magen på mig och jag kände mig hungrig så jag gick mot restaurangen. Väl där var det ganska lång kö men det tog bara 20 minuter innan jag kunde hämta min mat. Jag valde fläskschnitzel med pommes. Maten var mycket god och jag var mätt i magen.

 

Klar med maten gick jag ner i affären och forsatte fynda. Jag hade bestämt att jag skulle köpa en fars dag present också till pappa men hittade först inget som verkade intressant. Det var inte förrän jag kom till konfektyr avdelningen som jag hittade nåt bra. Pappa fick en After Eight choklad.
 Vid jultorget hittade jag en fin adventsljusstake som jag lade i varukorgen. Jag köpte Ola-connys bröd för det är mycket gott. En hel del lösgodis blev det också. När jag stod i kassan fick jag syn på ett häftigt bäddset med tigermotiv. Jag letade upp var de fanns och lade dem i varukorgen.
 Det tog ungefär en timme och tio minuter i kassakön innan det blev min tur. För att fördriva tiden spelade jag några spel på mobilen. Väl framme gick det fort. Jag har vana att ställa upp saker från varukorgen på bandet på ett bra sätt. Det stämde på pricken hur mycket allt skulle kosta så det var bra. Summan stannade på 1922 kronor. Mycket pengar men det var det värt.

 

Eftersom jag köpte så mycket handlade jag en stor Ullared-bag. Det får plats mycket i en sådan. Den vägde inte så mycket även om den var tämligen full.

 Klockan var drygt tio över fyra så jag gick direkt till parkeringen där minibussarna stod. Vi skulle åka hem vid halv fem så jag kom bra i tid. Peter var redan där och fixade med alla kassarna som de andra hade.

 

Hemkomsten blev senare eftersom en del hade ställt sig i kö försent. Men det gjorde inget för vi hade ingen speciell tid att passa. Vid klockan fem över fem kunde vi alla lämna parkeringsplatsen.
 Resan hem gick lika lugnt som ditresan. Vi stannade återigen på Värnamo rastplats. Denna gången gick vi till Burger King och fikade där. En del andra gick till Max fast där tog det lång tid för de hade bara en kassa öppen.
 Väl mätta åkte vi hem till Karlskrona igen. På några ställen på vägen var det mycket dimmigt så Peter kunde inte köra så snabbt där. Vi var tillbaka på Vedeby plans parkeringsplats vid kvart i tio ungefär.
 Vi blev hämtade av min kompis mamma. Det var hon som körde oss på morgonen också. Det var mycket snällt gjort. Väl hemma var vi mycket trötta men också glada. Vi hade trots lång kö, haft en mycket bra dag.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0