Karlskrona nostalgi

Nr 3/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Vi börjar ute på Långö.
Där fanns förut en skola. Skolan byggdes 1909. Jag gick på den skolan mellan åren 1980 – 1983. Det fanns två byggnader som vi var i. Dels en liten byggnad som användes till lektioner. Den bestod av ett stort rum och en liten garderob. Toalett fanns ej i huset.

 Lite längre ner på gatan låg ett större hus. Där fanns matsal och en liten Aula. Det fanns även lektionsalar och toaletter där.
 Jag har ett småroligt minne från när vi skulle ha brandövning och klättra ner från stege från andra våningen. Jag kom halvvägs ner och tappade balansen och fick lätt hjärnskakning. Men det gjorde inget. Det fanns även en liten lekpark i anslutning till skolan.
 1990 slutade man använda husen till skolundervisning och byggnaderna har senare byggts om till villa respektive bostadshus.

 

Wämö Ishall
Wämöhallen (som den kallades) invigdes 1963. Den blev snabbt populär att använda både till ishockey men också olika mässor.
 På 70 talet var K.I.K väldigt populära. Det var ofta dramatiska matcher. Karlskrona vann ofta men inte alltid såklart.
 En match som var mycket dramatisk var 1976, när man mötte Halmstad. Någon i publiken kastade ner en soptunna på isen och motspelarna blev inte alls glada. Oftast gick dock matcherna någorlunda lungt till.

Jag fick hänga med min morfar och kolla på hockey. Det var trevligt. Jag fick även en vinyl singel som hette ”K.I.K Är Laget” som fanns att köpa i korvkiosken.
Jag har den kvar.

   Tyvärr var marken som ishallen var byggd på inte så bra. Själva hallen sjönk ner i marken. Dessutom tyckte kommunen att det skulle behövas en större ishall.
 Därför byggdes ABB Arena i Rosenholm och ersatte då Ishallen i Wämö. Sista gången ishallen användes var år 2005. Därefter stod ishallen länge tom och man diskuterade vad som skulle göras med den. Någon tyckte man kunde ha loppis där inne, bland annat.
 Kommunen beslöt dock till sist att riva ishallen. Arbetet påbörjades i slutet av 2010.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0