När verklighet överträffar dikt

Nr 3/2016
Gästkrönikör STEFAN SUNDBERG
 
– Mitt osannolika möte med mannen bakom Sveriges märkligaste skiva.
 

Påskafton 2015 sändes min första P4-dokumentär om Leif Andersson och hans besynnerliga singel ”Kind mot kind/Med andra ord”. Första gången jag hörde låtarna var via en länk som en kompis skickade och efter att jag lyssnat kände jag att detta var något alldeles speciellt. Något jag aldrig hört tidigare. Jag ville såklart veta mer så jag började leta efter information om skivan…men kammade noll. Visst fanns det åtskilliga forum och trådar på nätet där man diskuterade skivan men ingen visste något konkret om den. Var spelades den in? Vem var Leif? Varför gjorde han en skiva? Det blev startskottet till vad som skulle bli min dokumentär ”Historien bakom Sveriges märkligaste skiva”.

 

När den var klar hade många frågor fått sina svar. Men det största frågetecknet kvarstod. Var fanns Leif? Under arbetet med dokumentären gjorde jag stora ansträngningar att hitta honom men gick bet. Var han död? Eller ville han helt enkelt inte prata om sin skiva? Men i februari i år kom allt att få en ny vändning. En dag får jag ett mail från Jerry Bylund på tidningen Presspunkten i Karlskrona där det står att man hittat Leif. Jag känner mig smått skeptisk till om det verkligen kan vara sant men efter några telefonsamtal var det ingen tvekan; Leif fanns i Karlskrona. Och han skrev för tidningen Presspunkten!

 

Det kändes såklart som att man fått sju rätt på Lotto! Vilken jackpot! Genast bestämde jag mig för att göra en uppföljardokumentär så ett par veckor senare tog jag flyget ner till Ronneby och väl där blev upphämtad av Kenneth Svensson från Presspunkten. Innan dess hade jag faktiskt aldrig varit i Karlskrona. Enda gångerna jag besökt Blekinge var under en bilsemester 2004, då vi åkte rakt igenom, samt ett besök på Kristianstad Jazzfestival några år tidigare. Jag blev riktigt frälst i Karlskrona redan under vägen dit. Att slippa storstadshets, myller och stress och istället få uppleva en mer stillsam tillvaro i en fantastiskt vacker stad gjorde att mitt besök snarare kändes som semester än ett jobbuppdrag.

 

Efter att först ha besökt Presspunktens lokaler, med tillhörande Träffpunkten, gick vi vidare till Jobbcenter ett stenkast bort. Där jobbar Roger, Christoffer och Jörgen som blev den första länken i vad som skulle innebära att Leif hittades. Vi satte oss ner runt ett bord och de berättade sin fantastiska story för mig. Om hur Roger hör dokumentären, spelar upp den för kollegorna och hur arbetskamraten Christoffer känner igen Leif på skivans omslag. Hur sedan Jörgen tar kontakt med Kenneth Svensson på Presspunkten som ställer frågan till Leif; ”har du spelat in den här skivan?”. Och svaret blir ja! Magiskt!

 

Därefter återvände jag till Presspunkten och fortsatte mina intervjuer; nu med Kenneth och Jerry Bylund som också skriver för tidningen. Dagen blir inte sämre av att vädret visar sig från sin bästa sida och jag vill minnas att det var den första riktiga vårdagen. Så det blev att mycket tid tillbringades på Presspunktens/Träffpunktens uteplats med kaffe och härliga konversationer. Utmattad efter dagen begav jag mig till mitt hotell och började förbereda nästa dags möte med Leif själv. Jag var sjukt nervös! Detta var en så stor grej för mig…att träffa en person som jag aldrig trodde jag skulle få möjlighet att prata med!

 

Men jag hade inget att vara nervös för. När jag väl träffade Leif dagen efter så var det som att sitta och prata med en gammal vän. När vi väl började med intervjun flöt det på hur bra som helst. Leif var öppen och pratglad och vi fick en fantastisk stund som kom att bli en fantastisk del av den färdiga dokumentären som kom att få namnet ”Mannen bakom Sveriges märkligaste skiva” och sändes i P4 den 21 maj.

 

Jag tyckte mycket om Leif. Det var svårt att inte bli charmad av hans jordnära och helt okonstlade personlighet. Lever man i en storstad med idel människor omkring sig som ofta känns allt annat än spontana och äkta så var detta en befrielse. Och känslan av lugn och harmoni fick jag av allihop som jag träffade i Karlskrona under de två dagar jag var där vilket gjorde upplevelsen till en jag kommer minnas med värme resten av mitt liv. Definitivt en av höjdpunkterna i mitt yrkesliv.

 

Så tack till er allihop; alla härliga människor på Träffpunkten som jag hade glädjen att få möta. Roger, Christoffer och Jörgen på Jobbcenter för er berättelse. Jerry på Presspunkten för kloka ord och för att du kontaktade mig från första början. Till Kenneth för ovärderlig hjälp och för att du visade mig Karlskrona. Och såklart till Leif. Tack för att du tog dig tid och ville prata om skivan. Du blev inte en ny schlagerstjärna. Du blev Leif Källberg. Mannen som gjort Sveriges märkligaste skiva. Och det är något inte ens Frank Sinatra kan skryta om.

 

STEFAN SUNDBERG
STOCKHOLM
20 MAJ 2016

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0