Vi hittade Leif

Nr 1/2016
text JERRY BYLUND
foto OLA WARRINGER
 
Hej är det du som är Leif Andersson som spelade in skivan Kind mot kind 1974?

 – Ja det är jag

Men idag heter du inte Andersson?
 – Nej jag heter Källberg som är min mors släktnamn

Vad arbetade du med 1974?
 – Jag studerade på Karlskoga folkhögskola och arbetade på ett sjukhem i Trångsund på sommaren

Var är du född och uppväxt?
 – Jag föddes i Strängnäs 1946 och flyttade till Handen utanför Stockholm 1958

Vad gjorde på 60-talet?
 – 1964 började på Fritzes Kungliga hovbokhandel och arbetade där i två år. Sedan jobbade på Vattenbyggnadsbyrån på Östermalm till 1969. Mellan 1969 och 71 var jag anställd på AB Gösta Beckström en elektronikfirma på Kungsholmen. Militärtjänsten gjorde i F 21 i Luleå 1972. Jag var ordonnans och körde moped med tjänstemeddelanden och varor till sjukhuset på området.

Vad hade du för intressen?
 – Jag gick på teaterskola hos Manja Benkow mellan 1966 till 1971. Jag sökte till Dramaten flera gånger och Göteborgs Stadteater men kom aldrig in. Efter tiden på folkhögskolan i Karlskoga fick jag idén att spela in en skiva.

Hur gick det till?
Först tog jag kontakt med Europa-produktion som hade en skivstudio och ett bolag som hette September. Vi spelade in två låtar och jag valde att sjunga utan komp.
 Skivan trycktes upp i 50 exemplar som jag hämtade på tryckeriet.

Har du kvar några exemplar av skivan?
 – Nej jag kastade bort efter några år när jag flyttade. 1976 började på Västra Haninge folkhögskola och läste in högskolebehörigheten. Innan jag sökte till högskolan 1988 arbetade jag på Samhall. Jag läste engelska på Stockholms Universitet.

Hur hamnade du i södra Sverige?
 – Min bror avled i levercancer 2003. Jag ärvde pengar och köpte en bostadstätt i Kristianstad. När jag fick sjukpension gick jag i konkurs och flyttade till en liten hyreslägenhet i Karlskrona.

Vad gör du nuförtiden?
 – Jag är glad pensionär och skriver noveller i den här
tidningen. Jag lyssnar ofta på blandad musik i radions P3.

Vad tycker du om att din skiva har blivit uppmärksammad i en dokumentär i Sveriges Radio P4?
 – Det är spännande. Jag är lite smickrad. Trodde aldrig jag skulle bli en kändis.

Producenten Stefan Sundberg har gjort en efterlysning där han söker efter Leif Andersson. Men han har hitills inte lyckats hitta dig. Sundberg vill säkert göra en intervju med dig i ett radioprogram, Ställer du upp på det?
 – Ja det går bra.

Nästa steg blir kanske intervju i TV. Skulle det vara ok att sitta i morronsoffan hos Steffo och Jenny i TV4?
 – Ja det är ok, bara jag hittar till TV-studion. Det kanske går lättare och känns bättre om jag får ta med mig en vän.

Men då tar jag kontakt med Stefan Sundberg och berättar att vi hittat Leif Andersson som spelade in Kind mot Kind 1974.
 – Ja det blir bra.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0