jag, en vanlig shopaholic

Nr 5/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 
 
Jag är en så kallad shopaholic. Jag älskar att köpa prylar. Det jag köper mest är skivor, filmer och böcker. Det finns så många prylar att allt inte riktigt får plats. Lite då och då rensar jag bort sådant som inte kanske var så bra köp. Grejerna jag rensar bort skänker jag till secondhand butiker.

   En annan sak som inte är så bra är att det kostar mycket pengar att handla mycket. Jag får in en viss summa pengar på ett konto varje månad som ska räcka hela månaden. Det är inte ofta som pengarna räcker. Då letar jag pantburkar och flaskor för att få in ännu mera pengar.

 

Jag har medvetet försökt att undvika att handla genom att inte besöka secondhand affärer eller loppisar lika ofta som jag gjort förut. Min förvaltare har förbjudit mig använda Tradera så den sidan är jag inte inne på. Det finns andra som också handlar för mycket och som det går illa för. Jag har tur att jag har förvaltare för annars hade för mycket pengar gått åt. Ibland på tv har man sett dem som verkligen hamnat i köpproblem. Programmet Lyxfällan är ett bra exempel på sådana program.
   I USA har en författare vid namn Sophie Kinsella skrivit om sitt shopaholic liv. Böckerna har senare filmats. Sophie har nu fått hjälp med sitt handlande och lever som vem som helst.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0