loppisdramatik

Nr 5/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Det är lördagen den 1 oktober 2016. Lyckeby bordtennisklubb anordnar två loppisar varje år. Nu är det dags för den andra för i år. Insläppet är klockan 9.00 och redan vid 8.40 när jag och en kompis anländer är det fullt på parkeringsplatsen och framför ingången. Jag och min kompis har åkt till Amiralen och sedan gått till bordtennisklubbens lokal. Det är inte så långt dit från busshållplatsen.
 Vi ställer oss i den långa kön. Serveringen av korv och dylikt har redan öppnat och man ser en del folk med korv i handen. Borta vid ingången står tre ansvariga. De verkar inte vara överens med varandra. Kanske det är för mycket folk som vill in. En del skruvar på sig och kollar tålmodigt klockan eller mobilen. Några barn verkar ha kul och leker tafatt med varandra.

 

Nu är det bara drygt tio minuter kvar. Under tiden vi stått och väntat har fler kommit bakom oss. Jag kikar över axeln och ser väldigt många där. Det blåser ute och vinden för med sig doften av korv och jag blir lite småsugen. Min kompis verkar känna samma sak. Vi byter blickar men bestämmer oss för att stå kvar i kön.

 Fem minuter kvar och nästan alla verkar oroliga och skruvar på sig. De tre ansvariga är glada igen och ler mot kön. Många i kön har sina mobiler uppe och surfar eller vad de
nu gör.

 

De ansvariga öppnar dörren lite tidigare än klockan nio. Det är trots allt lite kyligt ute. Det blir en anstormning typ som när korna blir utsläppta på våren. Alla vill komma först samtidigt. De ansvariga blir tvungna att hojta till att inte knuffa på folket framför sig.
 Jag och min kompis kan inte hålla oss för skratt. Nog vill man in och fynda men detta var lite väl extremt tycker vi. Efter en liten stund kommer vi in.

 

Jag brukar oftast vara ok med att det är trångt men här var det för trångt. Jag kollade lite på böckerna men kände ändå inte för att fynda. Min kompis verkade inte heller vilja fynda. Det var för mycket folk helt enkelt.
 Några personer längre fram kom i bråk med varandra och en anställd drog med dem sig ut ur lokalen. Jag och min kompis bestämde oss för att gå vi med. När vi kom ut stod två och bråkade med en anställd. Väldigt synd att det blir så. Speciellt också för klubben som anordnar det hela.
 Jag och min kompis gick tillbaka till bussen och åkte hem till våra hem i stället.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0