E-sport

Nr 4/2016
Text OLA WARRINGER
 

Fenomenet att spela datorspel och tjäna pengar på det, drömmen som vi inte trodde skulle kunna bli sann som 90-tals barn, är mera än sann i dagens läge. Det finns ett antal spel som det går att livnära sig på i dagens läge. Några exempel är, DOTA2, CS:GO, LOL, HEARTHSTONE. Sedan finns det alternativa sätta att livnära sig på, igenom att “streama” eller sända live när man spelar något datorspel. Eller lägga upp klipp på t.ex Youtube. Får du tillräckligt med folk som tycker det är roligt att kolla på när du spelar, kan du få sponsorer och sända reklam som kan ge intäkter, men det är en helt annan historia.

 

Många av spelen som spelas inom e-sporten är lagspel dvs man spelar fem mot fem eller något liknande och kräver därför enormt mycket koordination och samarbete för att få det att fungera inom laget. De som professionellt utövar e-sport tränar ett x antal timmar dagligen beroende på omständigheterna. Lagen eller organisationerna är oftast sponsrade utav stora företag som oftast är inriktade inom datorvärlden. Fast på senare tid har även andra föreningar och företag blandat sig in i e-sportens värld, t.e.x märken som Red bull & Monster och andra stora företag.

 

Den största e-sports turneringen som finns i dag, heter “The International” i alla fall om man går efter prissummorna. Detta året, 2016 så var prispotten på hela 20,770,440 dollar där vinnarna fick 44% och resten fördelades bland resten utav lagen. Turneringen hölls i spelet DOTA, som i grund och botten var en “hemmagjord” karta eller bana i spelet WarCraft 3 som släppts utav Blizzard. Men fenomenet DOTA växte och blev större än spelet WarCraft3 och utvecklades senare som ett eget projekt. Spelutvecklarna Valve är DOTA2s utvecklare just nu. Någon som bör nämnas inom DOTA är Icefrog som har lagt ner en enorm tid på att utveckla detta indieprojekt till en utav de största formerna utav e-sport och jobbar fortfarande på projektet nu anställd inom Valve.

 

Förutom turneringen The International, finns det andra professionella turneringar och ligor som pågår i stort sett året runt, vilket resulterar i lite fritid för spelarna. ESL som är ett tyskt företag och betyder Electronic Sports League, är ett exempel på ett företag som håller i många turneringar och deras huvudsponsor är Intel. De har små turneringar runt om i världen och sedan större avslutningsturneringar. Men även det svenska företaget Dreamhack, som är det LAN som är världskänt i Jönköping har sina egna små turneringar runt om i världen och sedan större avslutningar.

 

Personligen, eftersom jag alltid har varit datorintresserad, så är det väldigt roligt för mig att se detta växa ifrån att inte existera till att blivit så stort världen över. Det har väl både något positivt och negativt med sig, men drömmen om att tjäna pengar på att vara professionell datorspelare blir mera lättåtkomlig varje dag. Det finns redan högskolor och gymnasium med e-sports inriktning och i USA har de som collegeligorna i basket och baseball, e-sport college ligor också.

 

Även ett par lag i Europa har blivit sponsrade utav större fotbollsklubbar och det finns “träningsläger” för spelare som blivit handplockade för deras talang, så snart kanske alla små byar har en datorspelsklubb på samma sätt som de nu har fotbollsklubbar.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0