Karlskrona skärgårdsfest

Nr 4/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Mellan den 2–7 augusti så var det skärgårdsfest i Karlskrona. Det kom artister som spelade på stortorget och det fanns även de som spelade i Hoglands park. På många gator var det försäljare som sålde olika slags mat och godis och liknande. Det fanns karuseller på torget och mycket mer.

 

Det hela började med Aspödagen. Det var den 2 augusti. Färjan var nästan helt fylld med folk vid lunchtid då jag åkte till Aspö. Jag hade cykeln med mig så jag cyklade omkring och kollade vad som fanns att göra. Bland annat var det marknad vid hamnen och det fanns en hel del aktiviteter på kastellet. Bland annat en fri guidning av kastellet. Jag gick på den och det var riktigt intressant. Som avslutning skjut de med en kanon. Hur coolt som helst. Senare på kvällen var det konsert på kastellet. Den gick jag aldrig på.

   Nästa dag hände det inte så mycket men jag kollade när de satte upp scenen på stortorget och alla karusellerna.
 Dagen efter var det mer aktivitet. Jag kollade när det spelades beachvolleyboll nere vid hamnen. Mycket folk och högt tempo. Det fanns de som åkte skateboard där också. Jag hittade många tomburkar där nere och pantade för nästan 100 kronor. Uppe på stan var det fullt med saker på gång. Vid ristorgstrappan höll några ungdomar på med konst på trappan.
 Senare på kvällen var det invigning på stortorget och de som hade köpt skärgårdspass (vilket jag gjort) fick två gratis kroppkakor. Det var lång kö dit så jag valde att hoppa över kroppkakorna. Senare anordnades det också ett stadslopp. Det var många som sprang där. Vid niotiden på kvällen steg Lars Kristers upp på scen vid stortorget och spelade musik. Jag stannade dock inte så länge utan åkte hem vid sjutiden.

 

På fredagen cyklade jag också relativt tidigt till stan. Jag kollade lite på beachvolleybollen och på de andra aktiviteterna som fanns där. Även denna dagen hittade jag många tomburkar som jag pantade.
 Senare drog jag mig till oglands park. Där hade de lite uppträdande på scenen. Det spelades hip hop musik då jag var där. I parken fanns det också ett ställe där man fick kläder och prylar helt gratis. Jag hittade två fina skjortor där. Vid fyratiden kom mina föräldrar till stan och vi gick ner till fisktorget och käkade mat där. Vi lyssnade på Doug Seeger som var där och spelade också.
 När klockan närmade sig sex så åkte mamma och pappa hemåt och jag gick upp på stortorget. Vid klockan sju skulle Lisa Nilsson börja spela. Lars Winnerbäck och The Bones skulle spela senare samma kväll. Jag fick bra plats nära scenen så jag kunde ta bra foton.

 

Lisa Nilsson var mycket bra. Det var många som sjöng med i hennes låtar och det var trevlig stämning. Konserten höll på i ungefär 90 minuter och Lisa körde två extranummer. En rolig detalj som jag lade märke till var att basen gjorde att en skynke fladdrade varje gång basen slog.

 När Lisa Nilsson var klar äntrade ett antal jobbansvariga upp på scen och tog bort alla instrument som använts och började ta in Lars Winnerbäck och deras instrument. De var riktigt snabba.

 

Vid niotiden på kvällen äntrade så Lars Winnerbäck scenen. Det var också en mycket bra konsert. Det var betydligt mer folk på torget än när Lisa spelade. Alla sjöng med i Lars låtar och det blev allsång flera gånger. Lars körde många låtar från nya albumet och de flesta av publiken kunde texterna utantill. Enda nackdelen var att han hela tiden var starkt belyst så det var svårt att få bra foton av honom. Lars körde tre extranummer och konserten höll på i ungefär 90 minuter.
 När konserten var slut började scenarbetarna återigen att byta på scenen. Denna gången drog de in The Bones instrument. Jag passade på att köpa Lars Winnerbäcks nya skiva. De sålde den i en shop som var nära scenen och skivan var billigare där än i affären så det var coolt. Jag var inne i öltältet också och träffade några kompisar där.

 

The Bones äntrade scenen vid 23.30 och innan de gick på scenen hörde vi olika människor som gratulerade dem för de 20 åren som gått. Det var inte lika mycket folk framför scenen men en hel del var där. Konserten var också mycket bra. Jag kan inte alla The Bones låtar så jag vet inte hur många av dem som var nya eller gamla. Konserten var lite kortare än de andra men det var ändå ok. När konserten var slut kom sångarens flickvän in på scenen och friade. Han sade ja och det blev allmänt jubel. Efter en lång dag cyklade jag så sakta hemåt.

 

Nästa dag cyklade jag inte in till stan så tidigt utan jag tog lite sovmorgon. Vid lunchtid var jag så i stan igen. Jag gick lite rundor och lyssnade på musik nere vid Hoglands park. Framåt eftermiddagen cyklade jag hem och åt.
 Vid sextiden cyklade jag till stan igen. Det var ytterligare några konserter på stortorget som jag tänkte gå på. Frans spelade vid sjutiden och senare skulle även Timbuktu &Dawn spela och sist Frej Larsson.
 Frans kom upp på scen vid sjutiden och tjejerna i publiken blev helvilda. Frans spelade några äldre låtar såsom Brown eyed girl, Moondance och en del annat som jag inte kan titlarna på. Han bjöd även på helt nya låtar som han själv skrivit. De var också bra. Vid något tillfälle fick han verklig feeling och skvätte vatten på publiken. Som avslutning på konserten sjöng han sina två största hits If i were sorry och Zlatan låten. Bra konsert även om man fick lite ont i öronen av alla tonårstjejer som tjöt.
 Efter konserten gick jag in i öltältet och lyssnade när en DJ körde remixar av 80 tals låtar. Det var coolt.

 

Vid niotiden kom Timbuktu & Dawn upp på scenen. De spelar hip hop musik. Jag kan inte så många av deras låtar men det mesta av musiken var ok. Jag stannade inte hela konserten eftersom jag kände mig lite trött. Jag cyklade hemåt i stället.
 Dagen efter var det hamnfest i Kristianopel men jag gick aldrig på det utan jag hälsade på mamma och pappa.
 Som helhet var skärgårdsfesten anno 2016 helt lyckad och jag går gärna nästa år också.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0