Lägerveckan

Nr 4/2016
text & foto MATTIAS KARLSSON

 

Jag har varit på ett sommarläger i Backe som ligger i Jämtland. Jag åkte den 25 Augusti ifrån Karlskrona och anländer till Backe på Fredagen den 26 Augusti. Det var fyra tågbyten och två bussturer men trots allt gick resan dit bra. Jag chekade in efter en lång färd på över 100 mil. Just den dagen var jag väldigt trött eftersom jag hade åkit nattåg ifrån Stockholm till Östersund i 6 timmar och endast sovit 2 timmar pågrund av omständigheter. Jag låg och sov i stort sett hela dagen. Jag hade lite problem att hitta i tågstationerna särskilt i Stockholm, där man gick som en galning för att hitta rätt spår. Det var också lite problem i Alvesta, men jag hittade alla spåren utan problem på vägen dit. I Emmaboda kom jag till tåget i grevens tid. Det var precis att jag hann med tåget. Jag fick sitta ner på nattåget. Jag hade ingen sovkupe utan endast sittplats. Turligt nog satt ingen på den andra sittplatsen intill så jag kunde lägga mig ner i en ganska obekväm ställning. Det var en hel del prat på nattåget och det som jag tycker var jobbigst var en alkoholpåverkad man som helt plötsligt satt på hög musik typ vid 24:00-tiden. Han blev tillslut tillsagd av personalen på tåget.

 

När lördagen kom så började dagen med frukost. Läget hade fortfarande inte börjat och jag var ensam tråkigt nog. Fick roa mig med att ut och springa en runda. Den dagen blåste det kraftiga vindar ute. Man var lite orolig för strömmarbrott eftersom lampan blinkade två gånger men turligt nog blev det inget av det. Jag besökte ICA Nära Backe som låg cirka 300 meter ifrån RSMH byggnaden för att köpa mig Coca Cola istället för öl eftersom jag inte fick dricka alkohol på läget eller i RSMHs byggnad det råder alkoholförbjud. När jag sprang ute i den fina naturen hade jag en känsla att man varit där förut eftersom man hittade lätt och sprang som tur var inte vilse. Jag har nämligen ett bra lokaliseringssinne. När jag var i RSMH byggnaden var jag tvungen att ringa en i personalen på läget. Personalen var inte där under lördag och söndag.  

 Jag ringde eftersom duschen var svårhanterad och mikrovågsugnen klarade jag inte hellre av. När personalen väl var på plats passade jag på att ställa frågan ifall det fanns tillgång till Wifi, vilket det gjorde men endast i korridorerna dåligt nog inte i rummen. Under söndagskvällen hade nästan alla de andra kommit till läget och satt samlade i en konferenslokal på femte våningen. I konferenslokalen fanns det en TV som den kvällen var upptagen av några som tittade på sport, vilket jag inte är ett dugg intresserad av. Så jag gick bara upp och sa hej och gick ner igen till mitt rum.
 Nästa dag alltså på måndagen började läget med frukost som serverades mellan 07:30-09:00. Efter det när klockan var 09:00 var det samlig på 5:e våningen i konferenslokalen för presentation och genomgång av läger programmet och det var möjliga att ställa praktiska frågor. Efter det var det 20 minuter fri aktivitet eller rättare sagt en paus. Klockan 10:00 samlades vi på parkeringen utanför RSMHs byggnad för dagens utflykt till Rossön. På Rossön besökte vi en kyrka, kommer inte ihåg namnet på den, ett församlingshem, en hembygdsgård där vi åt lunch och ett stenåldersmuseum. Jag tyckte att stenåldersmuseumet var mest intressant. Till lunch var det korvgrillning och sedan fika med kaffe och en kaka. När klockan var cirka 13:30 åkte vi tillbaka till Backe. På kvällen besökte vi en konstutställning. Tavlorna var målade i en konstform vid namn Encaustic art.

 

Lo tar det med ro i Junsele djurpark
 

Nästa dag som var en tisdag började återigen med frukost och klockan 09:00 samlades vi återigen vid bilarna för att ta oss till dagens utflykt i Norråker. Det är cirka 10 mil från Backe till Norråker. Så det blev en ganska lång färd i bil med ett uppehåll på halva vägen i Lappia för ett fikabesök. Väl framme i Norråker gick vi och kollade på samlingar. Efter det åkte vi upp för Tåsjöberget, som är cirka 600 meter högt. Det var en väldigt fin utsikt tycker jag. Efter det besöktet åkte vi tillbaka till Backe. På kvällen var det musiktävling i Cafe Violen med ganska svåra frågor. Ingen musik som jag direkt lyssnar på precis. På Onsdagen åkte vi en runda till Sollefteå med återigen fikauppehåll på ungefär halva vägen. Väl framme i Sollefteå åt vi lunch på en resturang som heter Nipan. Efter lunchen drog vi oss vidare till Österåsens Hälsohem där man bland annat kunde gå till en utsiktsplats. När klockan var runt 14:00 gick färden återigen till Backe via en mindre väg som heter turistvägen. Givetvis var det paus längs vägen eftersom sträckan är på cirka 10 mil.
 På torsdagen som var sista dagen på läget kan man säga besökte vi Junsele Djurpark som låg ungefär 3 mil från Backe. Där passade man på att ta en del bilder på de fina djuren som var där. Jag har aldrig tyckit så mycket om djurparker tidigare men nuförtiden älska jag det. Vi åkte hem till Backe igen runt 14:00 tiden. Sen på kvällen blev det en avslutningsmiddag med kotletter, potatis och fika på kafeet på andra sidan gatan. Nästa dag var det dags för hemfärd. Jag tyckte att läget var ganska kul, men det var lite synd att det inte fanns någon i min ålder på läget. Alla andra var över 30 år gamla tråkigt nog.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0