KÖPENHAMNSRESAN

Nr 4/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 
 
Bilden föreställer en Tasmansk pungdjävul.
 

Lördagen den 11 juni åkte hela vårt boende till Köpenhamn. Personalen hade lånat buss och använde dessutom vår vanliga bil. Med oss hade vi också vår chef Maggan. Vi åkte klockan sju på morgonen.
 Efter ungefär en timmes bilfärd tog vi en bensträckarpaus. Färden gick sedan vidare. När vi hade passerat Kristianstad tog vi en fikapaus. Personalen hade med sig goda mackor och dricka. Vi åt med god aptit.
 Väl mätta åkte vi ytterligare en timme. Jag hade bränt en Cd-r skiva med bra musik som vi lyssnade på. Då går tiden lite snabbare. Det gjordes ett tredje stopp innan vi skulle köra över Öresundsbron. De som behövde passade på att gå på toa.

 

Vi kom till Köpenhamn tidigare än väntat. Personalen körde till hotellet och parkerade där. Det var inte lätt hitta en parkeringsautomat men efter mycket om och men hittade de en. Hotellet låg inte mitt i city utan lite utanför så det var inte så mycket trafik där.
 Alla började bli lite småsugna och vi letade efter nåt ställe att äta lunch på. Vi hittade ett ställe som verkade bra och som inte var jättedyrt. Jag åt en brunch där.
 När alla var mätta begav en del av oss till zooet. Det var inte alla som ville gå på zoo. Det var inte lätt att hitta parkering men vi lyckades till sist. Vi fick gå ca 15 minuter innan vi kom in på zooet.
 Väl där tittade vi på djuren. Köpenhamns Zoo är unikt eftersom de har ett djur som annars bara finns på zoo i Australien och Tasmanien. Djuret heter Tasmansk pungdjävul och som namnet antyder är det ett pungdjur. De har ett ovanligt läte som gör att folk trodde de var djävlar. Vi tittade när en guide presenterade djuret.
 Isbjörnarna var ofta i vattnet och lekte med en plasttunna. Jag tyckte det såg häftigt ut. Några gånger simmade isbjörnarna förbi ett fönster där man kunde se dem på nära håll. Deras tassar är jättestora när man ser dem nära.

 

Efter vi varit på zooet några timmar började vi bli trötta i fötterna och hungriga. Vi begav oss då till bussen och körde mot hotellet. Väl där checkade vi in och fick våra rum. Hotellet hette Cabinn Scandinavia och rummet såg ut nästan som en båthytt. Sängen var väldigt skön så det var mycket bra.

 Vi vilade en stund och sedan begav vi oss till ett matställesom låg nära tivolit. Jag åt BBQ Revben och pommes som var mycket gott. Efter vi ätit var det tänkt att vi skulle till tivolit. Klockan var rätt mycket då och jag var trött så jag och några av de andra gick tillbaka till hotellet i stället. Efter att ha borstat tänderna somnade jag snabbt. Det var väldigt lugnt på hotellet.

 

Jag vaknade nästa dag vid 5.30. En av dem som bor på boendet var tidigt uppe och ville att alla skulle vakna. Jag gick och lade mig igen. Klockan 08 gick jag upp och klädde på mig. Sedan åt vi gemensam frukost på hotellet. Det var ok mat men jag saknade bacon och korv i utbudet.

    Efter alla ätit frukost och även checkat ut gick färden till Den blå planet. Det är ett stort akvarium med många vattendjur såsom hajar, rockor, malfisk, havsuttrar och en hel del andra fiskar. Alla fiskarna var inte i samma tank utan det fanns många stora och mindre akvarium. Det var kul att titta på djuren.

 När några timmar gått var vi klara och åkte till Ströget. Där åt jag och några andra på Mc Donalds. Efter vi var mätta gick vi en runda på Ströget. Jag hittade inga intressanta butiker men det var kul ändå. Vi började bli trötta i fötterna och klockan mycket så vi gick tillbaka till bussen för hemresan.

 

Färden gick hemåt. Efter Öresundsbron stannade vi en liten stund för att möta upp de andra som åkte med bilen. Efter ett snabbt stopp körde vi mot Ekerödsrasten. Där åt jag god spaghetti med köttfärssås.
 Efter mat i magen åkte vi vidare. Det gjordes ett litet stopp till innan vi var hemma. Vi var nöjda med rätt trötta. Det var kul att resa men kul också komma hem.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0