leopardgecko

Nr 5/2017
text & foto EMMELIE OLSSON
 

Leopardgecko är en mycket vacker ödla som är lätt att hantera och sköta om. Den är oftast väldigt lugn i sitt temperament och brukar inte ha något emot att man tar upp den ur terrariet då och då för att hälsa på den. Själv har jag levt med leopardgeckos i 11-12 år och tycker de är helt underbara. Under dessa åren har jag haft sammanlagt fyra stycken leopardgeckos som jag ofta suttit och kelat med om dagarna, haft dom i handen och även låtit dem krypa upp på min axel. Även min lillasyster som då bara var 5 år gammal när jag köpte mina två första, gillade också att få vara med dem. Därför tycker jag att det är en underbar ödla, när jag till och med har kunnat låta småbarn få hålla dom.

 

Fakta
Leopardgecko lever i klippiga torra områden i Afghanistan, Pakistan och norra Indien. De blir oftast ca 25 centimeter långa och kan bli runt 20 år. Färgen på en leopardgecko, ifall den är normal färgad som i det vilda, är brun till mörkt brun med svarta fäckar på kroppen, huvudet och svansen, och ibland mörka ränder. Men det finns många framavlade färger och mönster på leopardgecko som också kallas för ”morpher”. En morph kan vara allt från helt vit utan några som helst fläckar, till gul eller orange med ett fåtal prickar på antingen huvudet eller svansen. 

 De lever på insekter, i vissa djuraffärer kan man köpa levande syrsor. Det är bäst att köpa maten till ödlan i djuraffär eller föda upp själv, eftersom man har mer koll på där vad syrsorna äter och att de är friska, än att man fångar dom själv ute där det finns risk för att bär på någon form av miljögifter.

 

Som sagt är det ett helt underbart djur att leva med. Mina små älsklingar bor i sitt terrarium som jag har inne i mitt sovrum. De har inget som helst ljud som de för omkring sig alls som skulle vara störande på varken på dagar eller nätter när man ska sova. Är helt tysta djur. De enda som skulle kunna låta störande är isåfall syrsorna som kan vara lite högljudda ibland av sig. Men det är något man brukar lära sig att stå ut med efter hand, själv tycker jag deras ljud är rätt avkopplande eftersom det känns precis som att sitta ute en skön sommarkväll. Men alla tycker vi olika, och isåfall är ju lösningen helt enkelt att bara ha dom någon annanstans. Detta är skrivet av mina egna kunskaper och erfarenheter jag fått under åren jag haft leopardgecko. Men finns hur mycket mer intressant som helst att lära sig. Ingen kan allt.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0