Fysioterapeut daniel

Nr 3/2017
text & foto PETRA SVENSSON
 
Vem är Daniel Jusinski?
Jag är 44 år gammal och kommer från Haninge söder om Stockholm. Växte upp med tre syskon. Jag och min tvillingbror är yngst. Jag blev klar sjukgymnast 1999. Min fru och jag hade då bott i Stockholm i 4 år. Samtidigt kom vårt första barn och vi bestämde oss då för att flytta ner till Karlskrona. Så fick jag jobb här som fysioterapeut. Sen har jag jobbat som det på lasarettet inom landstinget.

 

Hur kom det sig att du ville jobba med det?
Jag har alltid haft intresse för hälsa, idrott, att röra på sig. När jag gjorde lumpen i Kiruna som Lapplandsjägare var det som sjukvårdare. Mina föräldrar har även haft anknytning till hälsa och medicin, det kanske också har inspirerat.

 

Vad för arbetesskador förekommer i ditt jobb som fysioterapeut?
De flesta som tänker på fysioterapeut tänker på någon som behandlar Många av oss undervisar och visar hur man ska göra, hjälper till att ställa in hjälpmedel. Vissa jobbar med djur i veterinärmedicin.
 De vanligaste skadorna som är arbetsrelaterade handlar mycket om händer, de som jobbar mycket med händer kan få ledbesvär, ont i tummar och fingrar. Om man sitter ner mycket kan man få ont i rygg, nacke och axlar. Men vi ska ju vara duktiga på att tänka på det, så att vi undviker skador.


Berätta hur en dag ser ut för dig på jobbet?
Jag kommer till mitt jobb, som jag cyklar till. Kollar i min kalender för att se vilka patienter jag ska ha. Förbereder mig mentalt, kollar röntgenbilder, förbereder rummet och spritar av och städar upp så det ser bra ut. Sätter på radion i väntrummet så det blir trevligt att sitta där. Sen tar jag emot första patienten. Ett besök kan ta upp till en timme.
 Träffar jag en patient för första gången så får jag lära känna personen. Så jag får ställa frågor. Det handlar mycket om att lyssna på vad denna människa söker för. Det kan finnas många olika orsaker till besvären. Det är som ett detektivarbete. Man försöker och få ut så mycket information som möjligt.

 

Har du haft andra jobb?
Jag har jobbat inom kriminalvården som arrestvakt. Som tonåring städade jag och jobbat lite på Posten. Sommarjobbade även på ett medicinsk labb

 

Fem saker du har på den bucket list?
Några saker jag tänkt på... Segla segelbåt i medelhavet, grekiska övärlden. Lära mig hantera motorsåg, ta jägarexamen. Hålla mig frisk, om det kommer barnbarn någon gång ska jag orka vara med dem aktivt.


Vad är din favorit mat och dryck?
Tycker om en italiensk rätt som heter saltimbocca och så tycker jag mycket om fisk. Jag brukar dricka mest vatten. Juicer tycker jag är fantastiskt gott. Druvjuice t.ex.

 

Vad gillar du att göra på din fritid?
Tycker om att vara med min familj att göra saker tillsammans. Cykla, vara ute i skogen. Tycker om äventyr, springa, Campa. Ta hand om att trädgård och odla. Plocka upp lite sparris så här års. Att äta det man har odlat, det är härligt.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0