London

Nr 3/2017
text & foto IRENE CORNELIUS
 
Att äntligen, efter många års fantasier och längtan, få befinna sig i Storbritanniens huvudstad; att få se allt man redan sett så många gånger på TV, fast i verkligheten. Nedan följer några av mina upplevelser, och lite tips, från min långweekend i London. 
 
 
Vi hade långt innan bokat hotell, King Solomon, i Golders Green strax utanför London. Ett judiskt kvarter utan vidare mycket att göra. Hotellet i sig var, om jag ska vara ärlig, som en parodi på Pang i bygget; smala slingrande korridorer, heltäckningsmattor så långt ögat kunde se, färg och tapeter som förmodligen skulle kunna flagna och falla ner vilken dag som helst. Allt detta efter en väldigt modern och exklusiv lobby. Men billigt var det. Och eftersom vi bara skulle sova på hotellet lade vi hellre våra pengar på annat.

 

Första dagen fanns det ingen tid till att göra annat än att gå direkt i säng. Dagen därpå börjades med en frukost på hotellet; väldigt sparsamt med bröd, sylt, flingor, ägg och en kaffemaskin där du kunde få allt från latte till varm choklad. Efter det så började vi vår promenad mot Golders Green Station; en promenad på ungefär 10 minuter som kändes betydligt kortare än den faktiskt var. Väl där köpte vi våra Oyster Cards; som är ett buss- och tunnelbanekort. Du köper det i en automat på de flesta stationer och laddar det med minst £10; men mitt tips är ladda med minst £15, för det går förmodligen åt. När du sedan ska åka hem till Sverige kan du gå tillbaka till automaten och få tillbaka pengarna du inte gjort av med och dessutom pengarna du betalade för kortet (£5).

 

Uppraggad av Johnny Deep 
 

Madame Tussauds var en upplevelse, men även en besvikelse; många dockor såg plastiga ut och det var många ansikten man saknade. Det är inget jag ångrar att jag gjorde, långt ifrån, men det är förmodligen ingenting jag kommer göra igen. Annat än att ta en runda till shoppen, där man kan köpa diverse Marvel- och Star Wars-prylar, som ligger i anslutning till Madame Tussauds. Priserna för några timmar bland vaxdockorna varierar. Men jag rekommenderar att du köper biljetterna på nätet innan du åker då det blir betydligt billigare; där kan du även köpa kombinerade biljetter ifall du är sugen på att ta en runda med London Eye för ett billigare pris.

 

Harry Potter studio tour var definitivt höjdpunkten på resan. Det enda negativa jag har att säga om det är priserna i shoppen; men det är priser man gärna betalar efter att ha spenderat fyra timmar i en magisk miljö. Det finns allt ett Harry Potter-fan kan önska sig; stora salen, klädnader, Privet Drive, Nattbussen, Hogwarts Expressen. Du kan till och med köpa bilder när du själv flyger på en kvast vid en green screen; om du någonsin har varit sugen på att testa honungsöl har du nu din chans. Det var något jag inte kunde hålla mig borta från; jag måste erkänna att det är ingenting jag rekommenderar om du nu inte avgudar sötsaker, för detta var sött. Något att tänka på innan du bestämmer dig för att åka till Harry Potter studio tour är att beställa biljetter i god tid i förväg; det finns inga biljetter att köpa på plats. En biljett för en vuxen kostar ungefär £37 och du får välja vilken tid som passar dig bäst att gå in.


Hop-On Hop-Off bussturer går i London hela dagen fram till klockan 20:00. Vissa av dem har en riktig guide medan andra har hörlurar du pluggar in för att lyssna på en guide därigenom. Det blir lätt långtråkigt; så jag rekommenderar att du faktiskt hoppar on och off med jämna mellanrum för att hitta på andra saker innan du fortsätter resan. I turen ingår även en resa med båt längs Themsen; det var väldigt intressant och vi hade en mycket trevlig och bra guide. Biljetter för detta finns också på nätet för runt £29.
Primark; som Gekås fast i London, och med ännu bättre priser. Här går det att slösa bort många timmar; och ännu mer pund.

 

M&M’s World är världens största godisbutik; med sina fyra våningar och regnbågsfärgade godisväggar kan nog vilket barn, eller sötsugen vuxen, som helst spendera minst någon timme där. För mig var det lite tråkigt att det var inriktat just bara på M&M’s ; man tröttnade rätt fort trots den glada musiken och alla färger.

 

Det sista jag har att säga om min resa till London är: Tänk på att äta utanför centrala London. Din plånbok kommer att tacka dig. Det är vansinniga priser i staden; men utanför kan du få en hel måltid för £4.50.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0