Sommar i P1

Nr 6/2018
text FREDRIK SAMUELSSON
 

Varje år sänds på sommaren programmet sommar i p1 i radion. Sommarprogramet har funnits sedan 1959 då det hade premiär.

 

Det första programmet i år sändes 23 Juni. Då var det skådespelaren Claes Månsson som hade ordet. I år har jag bland annat lyssnat på Markoolio, Mark Levengod, Anna Serner, Kaj Linna, Leopoldo Mendez, Katarina Wennstam, Anders Thornberg, Sabina Ddumba, Magnus Carlson och Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick. Alla de jag räknat upp hade mycket bra sommarprat.

 

Både Markoolio och Katarina Wennstam hade rätt så dramatiska och lite sorgliga sommarprat. Det handlade om viktiga saker såsom våldtäkt och föräldrar som super och slåss. Kaj Linna var unik eftersom han suttit fängslad i många år utan att ha gjort något. Magnus Carlson pratade mycket om naturen och hur vi behandlar vår planet. Det var också ett bra och nyttigt program.

 

Jag tycker det är intressant att lyssna på vad kändisarna har att berätta. För några år sedan lyssnade jag på bland annat Carola Häggqvist, Bert Karlsson och Per Gessle när de berättade om sitt artistliv och om sig själva. Bägge programmen var väldigt bra. Både Carola och Bert hade tidigare tackat nej till att vara med men äntligen sade de ja och det hela blev lyckat.

 Om man missar programmet när det sänds så går det att lyssna på P1´s hemsida. Man kan även ladda ner programmen på sin dator. Då är musiken som spelas i programmet förkortad men det gör inget.

 

Bland mina favoriter jag hört kan nämnas; John Ajvide Lindquist, Astrid Lindgren, Ola Salo, Per Plura Jonsson och Ulf Lundell. Ulf Lundell har varit med 3 eller 4 gånger och pratat medan de övriga artisterna bara varit med en gång.
Det har även varit mindre kända personer som har pratat. Ibland det bästa jag hört är nog Monika Nyströms program. Hon är en vanlig förskolelärare. Programmet sändes i juli 2011 men finns fortfarande att lyssna på p1 hemsida om man söker på sommarprogram.
 Monikas program handlade om hennes cancersjuka man som dog och sorgen inför detta. Det var ett så emotionellt program att jag själv snyftade till någon gång när jag lyssnade.

 

På vintern sänds något som heter vinter P1. Det är ungefär som Sommar P1 fast det sänds bara runt jul och nyår. Programmet har funnits sedan 1969 men hette då på vintergatan. Den nuvarande versionen av programmet har sänts sedan 2008.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0