Spökerier

Nr 2 2018
Text Fredrik Samuelsson
 
 
 

Ett spöke är en ande, själ eller en skuggbild av någon som dött. Spöken kallas även för gengångare, våldnad och skugga. Den vanligaste benämningen är just spöke.

 

Tron på spöken har funnits länge och är vanlig ibland folktron. Det har gjorts många vetenskapliga tester och experiment vad det gäller spöken men det har inte ännu kunnat bevisas.

Man brukar dela in spöken i tre olika typer. Dessa är gengångare, gast och poltergeist. Man brukar märka av poltergeist mest eftersom de ofta får saker att flytta på sig eller föra oväsen. Med gaster och gengångare kan man ibland se gestalter men även känna obehag, som om någon står bakom en.

 

Jag har varit med om spökerier på tre ställen.
Det första var i ett hus nära Ica Lunden vid Spandelstorp. Familjen bodde där enbart i två år och sedan fick de nog av spökena. Det var både Poltergeist fenomen och det var iskallt i ett speciellt rum och en hund stirrade ofta mot ett hörn även om ingen var där. Man kände också ofta att någon stod bakom en ofta.
Det andra stället var på Sjöbacka på Sturkö. Det hördes steg i trappan utan att någon gick där. I något rum kände man sig nästan yr vid några tillfällen. Dessutom ramlade några grytlock från ett skåp utan någon trovärdig förklaring. Huset har byggts om sedan dess och det verkar som om spöket försvann.

Det tredje stället var på ett vandrarhem i Höganäs. Jag kände mig iakktagen vid några tillfällen. Dessutom klagade en annan gäst på oväsen från ett rum som visade sig vara tomt. Det var mycket kallt i rummet som var tomt. Utanför fönstret vid mitt rum stod en lampa som verkade ha brunnit.

 

Enligt vad jag fått reda på senare hade en gäst dött på grund av branden och detta hade hänt i rummet som var tomt men där oväsendet hördes ifrån.
Det syntes brännmärken på väggen i rummet men det luktade inte brand där.

På internet finns det spökjägare som kollar olika ställen där det sägs spöka. De bästa jägarrna jag har sett är Jocke & Jonna och Laxton. De brukar hitta mycket saker vid sina genomsök.
Det sänds ett program på kanal 7 om spökjägare också. Det programmet heter det okända och är ett bra program. Jag brukar titta på avsnitten som sänds.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0