Mina jobb

Nr 5/2018
text FREDRIK SAMUELSSON
 

På 80-talet sommarjobbade jag några gånger på Olsängsgården. Det var kyrkan som ägde Olsängsgården och jag kände några av dem som höll i det hela. Arbetsuppgifterna var rätt enkla. Det skulle serveras mat och städas och tvätta lakan och sådant. Den ökände 33-åringen, som blev misstänkt för Palmemordet, var ofta på Olsängsgården så jag träffade honom några gånger.

 

Mitt första riktiga jobb fick jag år 1993. Då jobbade jag på Samhall Dacke. Vi skulle lägga skruvar och annat i påsar som sedan skulle limmas och sätta innehållsförteckning på. Jag tror att det var åt IKEA eller något liknande företag. Det var inte speciellt roligt jobb men några av de andra som jobbade där var trevliga. Jag slutade där när de bytte platschef. Den nya platschefen var inte trevlig alls tyvärr.

 Det dröjde drygt ett år innan jag hittade ett nytt jobb men det gjorde inget. Jag fick nämligen två jobb. Det ena jobbet blev på Ronneby återvinningscenter som senare bytte namn till Ronneby arbetscenter. Mina arbetsdagar där var onsdag till fredag. Det andra jobbet blev på Bergkvarabuss i Torskors. Där var jag på måndagarna och tisdagarna.

 

Jobbet på Ronneby återvinningscenter bestod i att demontera vitvaror. Jag fick även jobba med att laga en del vitvaror också. Det var roligast att demontera tvättmaskinerna eftersom det fanns mycket att skruva bort i dem. Dessutom hade jag stort intresse för tvättmaskiner också.
 I början var vi i en mindre lokal men senare fick vi en större lokal. Där fanns det även servering av mat och second hand affär för lite mer allmänna prylar. Jag slutade jobbet där år 2000 eftersom det byggdes ett liknande center i Karlskrona. Ronneby arbetscenter finns ej längre.

 

Det andra jobbet som var på Bergkvarabuss bestod i att städa bussar och se till att de var ok innan de skulle köra folk. Det var väldigt stressigt eftersom det var många bussar som skulle städas. Vissa bussar hade toalett som skulle tömmas. På måndagarna städade vi de bussar som hade gått nattrafik. De var väldigt smutsiga ibland.
 Jag hade en fördel när jag jobbade där. Jag fick ta hand om alla pant/tomburkar som låg i skräpet. Det blev många burkar och flaskor kan jag lova. Ofta gick jag och pantade en hel sopsäck full med pantburkar. Jag slutade år 1999 då ett annat bussbolag skulle ta hand om den mesta trafiken. Då fanns det knappt några bussar att städa. Jag tyckte dessutom det var för stressigt så jag slutade av den anledningen också.

 

På hösten 2000 byggdes det mindre återvinnings center här i Karlskrona. Det fungerade ungefär som i Ronneby fast vi var bara två stycken som jobbade med det. Dessutom lagades det knappt några maskiner där.
 Jag tyckte fortfarande det var kul att demontera maskiner men jag störde mig en hel del på chefen så det blev tjafs ibland. Jag jobbade fram till år 2007 då jag slutade. Det berodde bland annat på nya regler angående vitvarudemontering. Det skulle kostat kommunen flera tusen att fortsätta med jobbet.

 

Nästa jobb jag var på blev Albinsson & Sjöberg. Det var rätt kul jobb. Speciellt när man hjälpte till på mässor och sådant. Arbetsuppgifterna varierade men jag sorterade bland annat tidningar nere i lagret och hämtade upp beställningar från kunder. Jag och en person snickrade ihop några bokhyllor som Albinsson sen hade i sitt privata bibliotek. Jag städade också ofta på bilmuseet och polerade bilarna och sådant.
 Orsaken till att jag slutade var lite tråkigt. En person som jobbade på kommunhuset hade stulit böcker från ett lager från Albinsson och jag blev beskylld för det. Ärendet är numera avskrivet och de vet att det var killen från kommunhuset men då kändes det lite tråkigt. Det var hösten 2009 som jag slutade på Albinsson & Sjöberg.

 

Nästa jobb jag hade började runt 2011. Innan dess hade jag mest varit hemma. Det nya jobbet bestod av att jag högg och staplade ved. En dag i veckan åkte vi och delade ut internpost till olika boenden. Under tiden som jag jobbade startade ett större jobb som det var meningen att jag skulle tillhöra. Jobbet med veden och utkörningen var bara medan vi väntade på det nya stället.
 Det nya jobbet hette Tennvägen. Det låg på den gatan och kallades därför så. Arbetsuppgifterna var lite olika men vi sorterade bland annat fiskkrokar åt ett företag. De var vassa så man fick vara försiktig. Vi målade och lagade några stolar åt Träffpunkten också. Ett tag hade vi hand om en del av Blekingeleden och kollade så att det var städat på några av rastplatserna.
 Vi hade väldigt stora lokaler på Tennvägen. Faktiskt så tyckte vi att de var för stora. Därför flyttade vi senare verksamheten till Silvervägen. Jag flyttade med till Silvervägen.
 Precis som på Tennvägen har vi haft olika arbetsuppgifter på Silvervägen. Bland annat har vi monterat tanklock åt ett företag men också sorterat papper om bilkörningsträning.

 

Några dagar jobbade jag på idrottsplatsen i Jämjö med att städa och tvätta och liknande saker. Det var en chaufför från silvervägen som lämnade och hämtade mig i Jämjö och ibland åkte jag bussen dit. Det var ett bra och kul jobb. Jag jobbade där fram till 2015 då min handledare där gick i pension.
 På silvervägen jobbade vi senare med att bygga blomlådor åt Ringöhemmet och plantera och odla olika grönsaker och liknande. På onsdagarna hade vi hand om ett hus på Senoren. Där klippte vi gräs och sådant.

 

Jag började även jobba på Presspunkten runt 2016. I början var det bara på onsdagarna jag var på Presspunkten men nu är det både måndagar och onsdagar. Jag tyckte det blev för mycket jobb på onsdagarna så jag slutade följa med på Senoren och valde bara Presspunkten den dagen.

 

När vi var klara med blomlådorna på Silvervägen fick vi ett nytt jobb. Vi skulle sortera skruvar och muttrar och liknande i olika påsar.
 Det liknade jobbet på Samhall en del och jag trivdes inte riktigt med det. Jag stannade kvar ett tag men höst/vinter 2017 kände jag att jag ville byta jobb. Jag slutade då på Silvervägen.

 

Jag pratade med några på Jobbcenter, som ligger nära Presspunkten om ett nytt jobb. Jag ville jobba som vaktmästare på en idrottsplats. Jag trivdes så bra i Jämjö och tyckte det var kul. De på jobbcenter kollade runt på olika idrottsanläggningar och hittade ett bra ställe i Rödeby och som kallas för Åvallen.
 Jag träffade några av personerna på Åvallen och tyckte de var bra och trevliga. Det bestämdes att jag skulle börja jobba där i April. Det blev några förseningar så jag började i Maj i stället.
 Jag får göra olika saker på Åvallen. Jag städar, tvättar, klipper gräsmattor, gör markeringar på gräsmattan och mycket mer. Det är ett jobb jag trivs med eftersom det är varierande och man får ta i ordentligt ibland.
 Det finns alltid något att göra på Åvallen, vilket är bra. Arbetskamraterna är mycket trevliga också.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0