Resan till Kolmårdens Djurpark juli 2018

Nr 5/2018
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Lördagen den 7 juli åkte jag till Kolmårdens djurpark tillsammans med några från Fritidsrådet. Det var Ingela som jobbar på Träffpunkten och en tjej som heter Sandra som var med. De hjälptes åt att köra minibussen.
 Vi åkte i en minibuss från Vedeby plan vid 7-tiden på morgonen. En av dem som bor på mitt boende ville med men kunde inte. Personalen som körde hämtade en person i stan innan vi åkte mot Norrköping och Kolmården. Vi var 8 personer totalt som var med. En av personerna hade en rullator men det gick bra ändå.
 När vi passerat Kalmar började vädret bli lite mulet men inte så mycket. Vi rastade i Mönsterås plus ett ställe till. Ett tag efter vi passerat Mönsterås började det regna. När vi passerat Oskarshamn vräkte regnet ner ett tag. Sedan lugnade det sig ett tag.
 I Söderköping var det rätt lång kö vid bron. Flera båtar passerade. Regnet lugnade ner sig ju närmare Norrköping vi kom. Till slut duggade det mest.

 

När vi kommit nästan hela vägen mot Kolmården trodde personalen att det var fel väg eftersom det stod 5 kilometer kvar till Kolmården och de trodde sig kört de kilometerna. De fick fråga på en camping och det var rätt väg vi var på. Det kändes bara längre än vad som stod på skylten.

 Vi kom fram till djurparken och vi fick biljetterna och så. Jag valde att gå själv ett tag och sedan träffas nånstans. När jag passerade varghägnet såg jag några vargar där. De verkade trivas med vädret. Jag ylade mot vargarna men de svarade inte. Några andra besökare tyckte det hela var kul.
 Jag såg många olika djur. Vildsvinen hade ungar och de var ganska söta. De vuxna vildsvinen var på sin vakt mot oss besökare. Jag kom precis till tigerlandet när tigrarna fick mat. De verkade hungriga och tog för sig av maten de fick.
 Snöleoparden låg och vilade i sitt hägn men den låg så att den var lätt att få syn på. Brunbjörnarna hade ungar och ungarna lekte med de vuxna. Mamman röt till mot en unge som gnagde henne i örat, annars gick leken städat till.
 Vädret hade blivit bättre och solen sken. Jag började bli hungrig och åt god Texmex-tallrik i en restaurang. Jag träffade de andra i gruppen vid restaurangen. De skulle kolla på sälshowen. De hade fått skjuts av zoo personal så de slapp gå så mycket med rullatorn.
 Jag tyckte att det lät intressant med sälshowen så jag bestämde mig att titta på den jag med. Jag kom dit lite tidigare än mina kompisar. Sälarna lekte i vattnet och hade det kul. Jag tog upp mobilen och tog en bild.

 

Precis när jag skulle lägga ner mobilen i fickan var det någon som stötte till mig av olyckshändelse. Jag tappade mobilen och den trillade ner i sälarnas pool. Som tur var hjälpte några skötare till och lyckades få upp min mobil. Showen blev något försenad men det kunde inte hjälpas.
Den fungerade fortfarande nästan utan problem. Jag spelade senare in ett videoklipp men det hördes inget ljud på klippet. Förmodligen hade det kommit vatten vid mikrofonen eller nåt. Jag använde då headsetet och kunde ringa och spela in med ljud. Nästa dag fungerade telefonen och ljudet som det skulle igen.
 Efter jag tittat på sälshowen gick jag och kollade på delfinshowen. Det var precis att jag fick plats för det var lång kö in dit. Efter att ha tittat på delfinshowen åkte jag safari linbanan. Det var lungt och trevligt. Jag såg många djur.
 Det började bli kväll och jag ringde och kollade var de andra var. Vi träffades och gick ner mot utgången. Vi passerade vargarnas hägn och de var fortfarande ganska aktiva. Vi stod och tittade på dem en stund. Sedan gick vi mot minibussen.
 Vi åkte mot Norrköping till hotellet vi skulle bo på. Det visade sig inte vara så lätt att hitta dit men Ingela och Sandra lyckades hitta det. Hotellet hette Best Western Princess Hotell.

 

Väl där möttes vi av två problem. Ingången var inte handikappanpassad vilket gjorde att personen som hade rullatorn hade svårt att ta sig in. Dessutom var det något problem med bokningen. Bägge problemen lyckades bli lösta och vi fick våra rum. Jag hade ett alldeles eget rum.
 Jag var rätt trött och gick och lade mig kort efter jag kommit upp på rummet. Jag satte mobilen på laddning och klockan på väckning klockan 8.30. Det dröjde inte länge förrän jag somnade.
 Jag vaknade 8.30 av väckningen. Jag duschade innan jag gick ner till frukost serveringen. Det fanns gott om olika mat att välja mellan. De andra i gänget var också där och åt. När alla hade ätit och var färdiga hämtade vi våra väskor och checkade ut. Det var fint väder ute och det var redan varmt.

 

Färden gick mot Kolmården igen. En av dem som var med besökte terrariet som ligger bredvid Kolmården. Det ingår inte i entrén utan man måste köpa separat biljett för det.
 Vi andra gick in i parken. Vargarna syntes inte till. De låg säkert i skuggan och vilade. Det var betydligt mer folk än föregående dag.
 Jag tittade när brunbjörnarna fick mat och presenterades. Den äldsta björnen heter Varulven och har gråaktig päls. Han var mycket stor. Ungarna lekte en massa och en av ungarna hoppade ner i en grotta. Bara ögonen syntes blinka.
 Efter att ha tittat på och filmat björnarna begav jag mig mot delfinariet. Det var inte så mycket folk där just då. Showen skulle börja efter ungefär en timmes väntan. När portarna slogs upp var det verkligen fullt med folk utanför. Jag fick bra plats och filmade lite från showen.
 Jag började bli hungrig och kollade vad som fanns att välja mellan. Jag tänkte först äta en hamburgare och strips men det var så lång kö där så det fick bli
Texmex som hade en mindre kö. Även denna gång var maten god och de övriga i gänget var också där och åt.
 Sandra hade beställt kebab som hon fick vänta länge på. Vi gick ner mot utgången och parkeringen när alla var mätta och nöjda. Sandra tog med sig sin kebab och åt den i minibussen.

 

Resan hem gick bra och vi stannade vid Oskarshamn där de tankade minibussen och köpte lite fika. Så fortsatte resan. Vi kom fram till Vedeby plan vid 20 tiden. Alla var nöjda och glada med resan.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0