A CONTRACT WITH GOD - SERIER SOM ETT SERIÖST MEDIUM

text HENRIK MAGNUSSON
foto JMM KAZI flickr.com
Nr 6/2011

De flesta av oss har förmodligen läst serietidningar som barn, och dom allra flesta slutar också läsa serier som vuxna. Kanske med undantag för seriestripparna i slutet av dagstidningarna, och i ett fåtal fall, i slutet av fack- och intressetidningar.


Del 1: I Begynnelsen...
Serier ses ofta som irrelevanta, en barnslig hobby man lägger bakom sig i tonåren. En hobby man kanske minns med glädje, men som nu inte längre håller ens intresse. Vuxna ska intressera sig för ”vuxna” underhållningsmedier, som böcker, TV, eller musik. Serier anses inte inneha samma artistiska potential som film eller böcker, eller ens samma potential för att berätta en engagerande historia.

Men så är det inte riktigt. Seriemediet innehar en stor potential för berättande och konstnärligt uttryck. Den här artikeln kommer att handla om just det, om seriernas utveckling som medium, och de tecknare och författare som såg potentialen. Och vi kommer börja, med mannen som ofta kallats ”Seriemediets Förfader”, Will Eisner...

Svenska läsare känner förmodligen till Eisner som skaparen av den klassiska serien The Spirit, som har gått i repris i Fantomen i många år. Vad de flesta inte vet är att The Spirit var en av de allra första serierna som anses ha ett konstnärligt värde.

Men innan vi går in på det, så ska vi ta en titt på Eisner själv. Will Eisner föddes i Brooklyn, New York City 1917, son till judiska invandrare från Rumänien och Österrike. Hans far var en klassiskt tränad konstnär, och uppfostrade Eisner till att uppskatta konst och kreativitet. I tonåren började Eisners karriär, som frilansare, och 1936 föreslog hans vän Bob Kane, som läsaren kanske minns skulle skapa Batman ett par år senare, att Eisner skulle sälja in serier till tidningen Wow. Det var så Eisners karriär i seriebranschen började, och 1939, fick han i uppdrag av Quality Publishing att skapa en ny karaktär, en som kunde konkurrera med de populära superhjältarna som precis hade introducerats. Så, Will Eisner gav dem The Spirit.


Eisner skulle själv erkänna flera år senare, att han nu såg sin chans att berätta historier för en vuxen publik som dagstidningarna gav honom, så när utgivarna frågade om hans nya figur hade en dräkt, som en superhjälte, ritade han en mask på honom, och sa ”ja, han har en dräkt”. The Spirit skulle definitivt inte bli en vanlig sorts hjälte som var populär på den tiden. Will Eisner hade sju sidor i varje nummer att berätta med, och han använde det begränsade utrymmet både för visuell och konstnärlig utveckling. Historierna och stilen han använde var unik, och anses än idag vara en av seriemediets främsta skapelser.

The Spirit var ursprungligen detektiven Danny Colt, som fejkade sin egen död, och antog identiteten som The Spirit, och hjälpte polisen i Central City att bekämpa allehanda brottslingar och hot, men även om det låter som ett rätt vanligt upplägg, så var utförandet något helt annat. The Spirit var en av dom första serierna att utforska mediets potential, och dessutom handskas med olika samhällsproblem som hemlöshet, krigsveteranernas problem att återanpassas, rasism,, klasskillnader, och orsaken till brott. Den var också unik i att en del historier knappt handlade om Spirit alls, utan istället fokuserade på en bakgrundskaraktär och hans liv, medan The Spirits handlingar syns i bakgrunden eller som en berättare.

Eisner skulle fortsätta sitt arbete på The Spirit, från slutet av 30-talet genom sin tur i militären under Andra Värlskriget, och ända till 70-talet, då han istället skulle bli pionjär för ett nytt serieformat: Den grafiska novellen. De flesta känner bara till serier som antingen en stripp i dagstidningarna, eller som serietidningar, men den grafiska novellen är vad det låter som, en bok i serieform. Många olika sorters historier kan berättas på det här formatet, och ger mer svängrum. Will Eisner var den första att använda det och många av hans historier handlade om hans religion och uppväxt. Hans första novell
A Contract With God, and Other Tenament Stories var baserad på hans egen uppväxt i de judiska invandrarkvarteren i Brooklyn på 20-talet. Bland andra kan nämnas Fagin The Jew, en återberättelse av romanen Oliver Twist, från karaktärern Fagins synpunkt, och The Secret Story Of the Elders Of Zion, en satir och kritik av den ökända konspirationsteorin om en judisk komplott om världsmakt.

Mot slutet av sitt liv blev Will Eisner lärare vid School Of Visual Arts i New York, och spenderade också mycket tid som föreläsare vid universitet över hela USA. Han fick också ett pris uppkallat efter sig, det prestigefyllda Eisner Award, som anses vara den högsta ära man kan tilldelas i den Amerikanska serievärlden. Han dog den tredje januari, 2005, efter komplikationer av hjärtkirurgi som han genomgått året innan, och begravdes i New York. En av världens främsta serieskapare var borta...

Det går inte att mäta det arv som Will Eisner efterlämnade, utan honom kanske serien som konstform aldrig överlevt ens i den grad den har, och hans influens på andra serieskapare kan ses än idag. I nästa del kommer vi att möta en man som byggde vidare på Will Eisners arv..

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0