Trumbolaget - hemma från Kina igen

text KARIN MATTSSON-COLL
foto KARIN MATTSSON-COLL, facebook samt privat
Nr 3/2013
 
För sju år sedan grundades Trumbolaget av Francisc Nagy-Björn, slagverkspedagog. En medlem har slutat och en har kommit till sedan starten. Trumbolaget medverkar vid olika arrangemang: evenemang, fester, festivaler, showprogram. De finns även representerade på kommunens sida: Visit Karlskrona. Sedan 5 år  är de med på Youtube och facebook.
 
Den 24:e april fick jag möjligheten att träffa musikerna i Trumbolaget på Kulturskolan och deras ledare Francisc Nagy-Björn. Två veckor tidigare var de på en intensiv turné i provinsen Yunnan i Kina och jag ville gärna höra om deras intryck och upplevelser och vad de tog med sig hem av minnen och nya vänner.

Vad hade ni för förväntningar innan ni åkte iväg?
”Vi hade väldigt höga förväntningar allihop”.

Vilken provins var ni i Kina?
” Vi var i sydvästra Kina som kallas för Yunnan som gränsar till Tibet och Burma i väster och Laos och Vietnam i söder. Yunnan är större än Finland, men mindre än Sverige. Vi bodde i huvudstaden Kunming, som ligger på en höjd av 1.805 m ö h omgiven av en mycket vacker natur. Staden kallas ofta för ”Den eviga vårens stad”, eftersom det aldrig är för kallt eller för varmt där. Yunnan är en systerprovins till Blekinge län.”

Hur bodde ni?
”Vi bodde på ett hotell vid det gamla universitetet. Ibland kände vi av den tunna luften, men temperaturen var perfekt, 20-23 grader C. Det var en mycket speciell atmosfär vid det gamla universitetet med all arkitektur och skulpturer. Framför allt var det ett mycket lugnt område och det fanns patrullerande väktare runt om i staden. Om vi gick ut i Kunming sent på kvällen skulle vi känna oss tryggare där, än om vi gick ut sent på Ronnebygatan i Karlskrona.”

Vad åt ni, lagade ni mat själva?
”Det kostade en 10:a för en stor skål alldeles full med både grönsaker, nudlar och kött, som smakade jättegott. Att gå ut och äta var så billigt att det inte lönade sig att laga mat, dessutom så bodde vi ju på hotell”.

Vilket bemötande fick ni?
” Det kunde inte ha varit bättre, människor var så entusiastiska och många ville hjälpa till, ibland var det flera stycken som ville hjälpa till på en och samma gång med samma sak. Bemötandet var super!”

Hur många konserter hann ni med på 10 dagar?
”Vi hade 6 konserter totalt, bl. a 2 konserter i Shanghai, en flygresa som tog många timmar.” Det var allt mellan 400-1500 åskådare på konserterna.”

Träffade ni några andra musiker?
”Ja, det gjorde vi! Under en halv dag besökte vi Institute of Arts och många musikstudenter där framträdde i samma konserter som vi. De hade riktiga shownummer med allt från traditionella instrument till vackra dräkter.
 Svenska och kinesiska flaggan tog nästan i hand. Detta var en symbolisk bild som de hade på konsertaffischen.

Var det någon som pratade engelska, hur kunde ni kommunicera?
Björn och Fredrik är bröder och deras mamma är född i Shanghai. Familjen försöker besöka Kina vartannat år. De fungerade som guider och tolkar för medlemmarna i Trumbolaget.

Berätta om platsen, omgivningarna, staden, miljön över huvud taget?
”Det var så rent överallt och på flygplatsen stod det en extra varningsskylt för halt golv! Säkerheten upplevdes betryggande med många olika väktare och t.o.m en kvarterspolis. Kineserna är mycket varma, nyfikna, artiga och vänliga.
 Naturen är mycket vacker och luften är tunn, men man vänjer sig. Kunming har 6-7 miljoner invånare och är en grön oas med alla sina parker jämfört med Shanghai som har 17 miljoner invånare som genomströmmas av trafik hela tiden.

Hann ni med och se er omkring?
”Vi upplevde ett slags Skansen i Kunming, som kallades för Etnic Village People. Av landets 56 erkända etniska grupper, finns 25 i Yunnan där de flesta ägnar sig åt konsthantverk i alla former, tillverkning av gamla folkliga instrument, en trupp på 2-300 personer som är sångare, dansare och
skådespelare i vackra dräkter.”
 En annan världsberömd lokal attraktion som också är med på Världsarvslistan heter Stone Forest, en av världens första underverk som upptäcktes redan under Mingdynastin (1368-1644 e.kr).
 För ca 200 miljoner år sedan var Stone Forest ett stort havsområde och för ca 2 miljoner år sedan började klipporna att urholkas. Här har naturen själv format labyrinter och grottor, höga imponerande stenpelare och det finns en underjordisk flod som går igenom hela området.
 Här är som gjort för att det ska födas olika legender på denna egendomliga och fantastiska plats. Klippan kallas för Ashima och ligger i den lilla stenskogen. Det är den mest berömda stenen för här föddes en legend om en flicka som härstammade från släkten Yi. En dag kidnappades den vackra flickan av en son till en ond och elak jordägare. Han tvingade Ashima att gifta sig med honom. Ashima betyder på Yi-språket: så dyrbar och klar som guld. Hennes älskade Ahei försvann för att rädda henne med sina magiska bågar och pilar. Ahei och kidnapparen tävlade genom att sjunga oavbrutet i 3 dagar och 3 nätter och till sist vann Ahei. På hemvägen drunknade Ashima i en flod och förvandlades till Ashimaklippan.
Dramat filmades 1963 och filmen heter Ashima.

Kan ni tänka er att åka dit igen, eller är det något annat resmål som lockar?
”För mig är Kina det ultimata”! Det behövs liksom ingenting mer. Självklart så vill vi alla åka tillbaka. Francisc berättar att BTH och KUST (dvs. Kunming University for Science and Technologie)har samarbetat i över 10 år och många utbytesstudenter har prövat på att studera i Kunming eller BTH, Karlskrona. Dessutom har man många gemensamma projekt. Medlemmar från Trumbolaget kan flytta till Kunming och studera.

Är det några kinesiska ungdomar som kommer hit till Sverige?
Chapmanskolan ska inleda ett samarbete på gymnasienivå.

Vad spelar ni för musik?
”Vi spelar egen musik, komponerad av Francisc och det är en mix av japansk musik +tekno + trans dvs. hektisk elektronisk musik. Instrumenten vi spelar på är unika och det är vår lärare Francisc som byggt om congas av mahogny och lönn, så det finns ingenting liknande i världen. Trumman heter  F-Taiko och har de Japanska Taikotrummorna som klangförebild.”

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0