Kulturchock

Nr 4/2013
text & målning MARLOU HINDRIKSEN
 
För att få lite inspiration kollade jag upp ordet ’äventyr’ på
Wikipedia. Så här står det bland annat:
”Ett äventyr är en aktivitet som innebär risker eller osäkert utfall, och som ofta ställer krav på deltagarna. Gemensamt för äventyr är att de ger starka upplevelser, antingen positiva (flow) eller negativa (skräck). Äventyr kan vara en planerad fritidsaktivitet, som typiskt är en resa i naturen, utanför anlagda vägar, eller ett besök i en främmande kultur.”

”Ett besök i en främmande kultur”… när jag flyttade till Sverige trodde jag att det skulle råda samma kultur som i Holland. Är vi inte alla likadana i västra delen av Europa? Men det var redan efter några månader jag märkte att inte allt här fungerar som i hemlandet. Jag var då språkassistent på en skola, vilket innebar att jag hjälpte till i språklektionerna. En dag satt jag i matsalen tidigt på morgonen, då visade det sig att läraren som hade fyran var sjuk. Men hur skulle de lösa det här nu? Chefen fick en utmärkt idé: Marlou kunde ta hand om klassen, hon hade ju ingenting att göra just nu. Så gjorde jag, och jag hade det faktiskt kul med de små barnen som var hur trevliga som helst och som berättade för mig vad som skulle göras. Men efter lektionen sökte jag upp chefen och sade, så här gör man inte, jag fick ju inget val. Jag ville åtminstone få någon ersättning. Han blev helt vättskrämd och erbjöd mig gratis mat i en vecka. På slutet av veckan kom han fram till mig och frågade om vi var vänner igen. Vadå vänner igen? Var vi då ovänner? Plötsligt slog det mig att han hade undvikit mig under hela veckan. Då fick jag min första lektion om Sverige; man ska inte säga rakt ut vad man tänker eller tycker för då blir man ovän med någon.

Tyvärr så händer det fortfarande, att jag blir ovän med någon,
för det är så himla svårt att veta var gränsen går; man får inte säga till grannen att han inte ska högtryckstvätta bilen klockan tio på kvällen (är det inte så att man inte ska tvätta bilen hemma över huvud taget för miljöns skull?). Man får inte heller säga till en annan granne att man inte parkerar båten på trottoaren en hel sommar. Man får å andra sidan skvallra om det med grannarna och få högt blodtryck på grund av irritationerna.

När jag undervisade holländska skulle de svenska deltagarna lära sig ’ruzie met de buurman’. De förstod inte vad det var. Bara som det står där, ’gräl med grannen’. Gör man det i Holland? Ja, om man är oense. Säger man det då? Ja, det gör man. Jag undrar bara vad som är bättre för hälsans skull; högt blodtryck för att man inte vågar säga vad man stör sig på, eller högt blodtryck på grund av följderna när man sagt vad man stör sig på...

Livet är ett äventyr... ett lugnt äventyr i Sverige, Wikipedia syftar nog på en lite större kulturchock.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0