Quake - 20 år

Nr 2/2016
text OLA WARRINGER
 
 
Quake är det första spelet som är programmerat helt i 3D. Det vill säga du kan gå omkrking och runt “monsterna” vilka bara tidigare varit 2D. Spelet är utvecklat utav ID Software och spelmotorn är i stort sett skrivet helt själv utav geniet John Carmack. Spelet var gjort för både singelplayer och multiplayer, men det skulle visa sig att multiplayer delen blev enormt populärt och början på en era utav multiplayerspelande och man kan säga att alla FPS spel idag kommer har sitt ursprung i Quake. DOOM som ID Software utvecklade innan Quake var inte i full 3D men kommer dock minnas också som ett genrebrytande spel, även Wolfenstein som var deras första spel. Men just nu 20 år senare, har ID Software en konferense som heter QuakeCon där det kommer hållas en 2 mot 2 turnering i just Quakeworld för att fira 20 års jubilieét och vinstpotten kommer ligga på 25,000$. Det mest intressanta med turneringen är att alla dem bästa spelarna bor i Europa. Jag som själv spelat Quake sedan det kom mera eller mindre med en del års uppehåll, har inte så bra koll på scenen just nu, men jag vet att norra europa har de överlägset bästa spelarna just nu. 
 

Quakeworld är verkligen modern till alla modern e-sport idag, tillsammans med StarCraft som är ett strategispel. Quakeworld utvecklade John Carmack speciellt för multiplayer ett år senare än Quake för det blev sås enormt stort tryck på multiplayerspelande. Det gjorde att spelet gick att spela på dåvarande modem som folk hade, han utvecklade pushlatency som används idag i alla spel och var helt revolutionerande. Han utvecklade det helt ensammen i stort sett och anses därför av många som ett geni inom programmeringsvärlden.

 

I början runt -98 var det en känd tävling där amerikanska Thresh mötte John Romero en kartutvecklare i Quake och vann en Ferarri vilket gjorde honom till en legend mera eller mindre inom quake världen. Den bästa klanen/laget i QW ifrån USA hette DeathRow och det arrangerades att de kom till Sverige och mötte Sveriges bästa lag Clan 9, som utgick ifrån ett internet café. Det slutatade med total förnedring för amerikanarna med 8 - 2 till Clan 9 som då ansågs vara e-sportens bästa lag (inte för att e-sport var så vitt begrepp då som idag.)

 

Nu 20 år efter så spelas det fortfarande och det är väl runt en 100+ aktiva spelare i Europa och några i Australien och USA. Det är dock i norra Europa som det fortfarande är störst och utifrån den enda kvarlevande quakeligan EQL(European Quake League) som styrs utav eldsjälvar som brinner för detta spelet och det finns folk som fortfarande spelat aktivt i nästan 20 år när scenen har varit så liten som runt 20-30 personer i hela världen.

 

Efter all tid som gått har spelet utvecklats något enormt och det är inte samma spel som det var för 20 år sedan, men det bygger på samma spelmotor och fysik och är förmodligen det snabbaste FPS action spelet idag.



Grattis till Quake för att det lyckats leva i 20 år och all respekt till de personerna som hållit spelet vid liv under alla dessa år och som är modern till alla e-sport turneringar egentligen, där nu prispengarna ligger runt miljonerna för att vinna
turneringar.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0